ЛОГОС І ЗАКОН: ІСТИНА У ФІЛОСОФІЇ СТАРОДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ ТА ПРАВОВІЙ СИСТЕМІ СТАРОДАВНЬОГО РИМУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.2(97).07

Ключові слова:

істина, логос, правова система, дискурс, парадигма, риторична ефективність, відносність

Анотація

У статті розглядається поняття істини у філософських поглядах мислителів Стародавньої Греції та правовій системі Стародавнього Риму. Обґрунтовується ідея того, що в різних філософських парадигмах критерії, а отже, і розуміння істини значно різниться, але при цьому вони мають явний взаємозв’язок. Зокрема, греки вирощували істину на метафізичному тлі логосу, тоді як римське право зводило її до культу формули. Оскільки саме ці парадигми є підґрунтям у формуванні сучасної європейської цивілізації, то можемо побачити і те, як вона наразі дихотомічно розірвана з-поміж віри в раціонально-прозорий світ, який має онтологічну основу та переконаність, що реальність остаточно оформлює саме юридичний акт. Ця ідея знаходиться за будь-якою сучасною суперечкою про постправду: поки філософ шукає «як воно є», юрист установлює «як воно вважатиметься». Таким чином, вивчаючи тонкощі розуміння та специфіку істини в цих парадигмах, постає розуміння механізму, який досі змушує медіа продавати «експертну істину», а суди – перетворювати навіть факти ДНК-аналізу на риторику процедури. Крім того, зіставлення дискурсивного експерименту еллінів з римським нормативним реалізмом показує, що логіка і право – не дві різні історії, а одна довга сага про те, хто і як отримує право на крайнє слово. Без такого генеалогічного рентгену людина приречена або наївно обожнювати чисте знання, або ж цинічно вірити у формулу «істина – це дочка протоколу». Тому вивчення запропонованої теми дає шанс побачити, як обидва міфи працюють спільно, формуючи і наші університетські програми, і конституційні трактування, і навіть прийняття твердження «все, що відповідає закону, є правдою».

Посилання

Арістотель. (2020). Метафізика. Харків : Фоліо. 295 с.

Будзб Г. (2014). Становлення онтологічного підходу до істини в античній філософії. «Молодий вчений», № 7 (10), С. 110–113.

Ганжаб О. (2022). Про вплив філософії Стародавньої Греції та становлення римського права (на прикладі ґенезису справедливості у філософського-правовому дискурсі Античності). Прикарпатський юридичний вісник. Теорія та історія держави та права. Вип. 6 (47), С. 3–9.

Дзьобань, О. (2024). Філософія науки : підручник / О. Дзьобань; Ін-т інформації, безпеки і права Нац. академії прав. наук України. Київ; Одеса : Фенікс. 516 с.

Довгань, А. (2011). Н. Мальбранш і Аристотель (проблема істини). The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series «Theory of Culture and Philosophy of Science», Вип. 44, С. 59–66.

Павленко, І. (2022). Концепт істини у давньогрецькій філософії: ἀλήθεια як семантичний кластер. Епістемологічні дослідження у філософії, соціальних і політичних науках, 5(2), С. 49–56.

Франко, І. (1977). Гесіод і його твори. Теогонія (Походження богів). Зібрання творів у 50-и томах, т. 8. К. : Наукова думка, С. 314–341.

Фуко, М. (1996). Археологія знання. К. : Ніка-Центр. 239 с.

Шепетяк, О. (2009). Теорія кореспондентності істини. Практична філософія. Науковий журнал. № 2(32) Київ, С. 192–196.

Ціцерон, Марк Тулій. (1998). Про державу. Про закони. Про природу богів. К. : Основи. 476 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ ХХІ СТОЛІТТЯ: ПОШУК ПРІОРИТЕТІВ