СТАН ПРОБЛЕМИ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ПРАКТИЦІ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ЯКІСТЬ НАВЧАННЯ (НА ПРИКЛАДІ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.2(97).09Ключові слова:
штучний інтелект, цифровізація навчання, навчання іноземних мов, проєктне навчання, командна роботаАнотація
Статтю присвячено оцінюванню перспектив використання штучного інтелекту (ШІ) в педагогічній практиці, в тому числі в процесі викладання іноземних мов. У статті проаналізовано стан проблеми використання ШІ в освітньому процесі ЗВО, зокрема в процесі викладання іноземної мови. У доробку подано результати дослідження та практичного експерименту щодо використання ШІ та виклики, які потребують вирішення на рівні університету, а не лише викладача. Результати анкетування свідчать про нагальну потребу модернізувати навчальний матеріал, сфокусуватись на проєктну та командну роботу здобувачів вищої освіти не лише на практичних заняттях та під час самостійної роботи, а й змінити підходи та вимоги до курсових та дипломних робіт, у тому числі зменшити кількість текстових завдань, що легко генеруються ШІ, та зробити завдання більш практичними та професійно орієнтованими. У статті подано приклади практичних завдань із використанням ШІ-технологій, які можуть бути використані в процесі навчання іноземній мові. Результати, показані в статті, доводять те, що роль викладача залишається важливою та ключовою в освітньому процесі, хоча ШІ поступово вдосконалює деякі функції педагогів, а саме пояснення нового або складного матеріалу, поступово перетворюється на «репетитора», однак не змінює парадигму навчання. Дані доробку дають розуміння, що навчання іноземної мови не може поки бути замінено на ШІ, тому що, незважаючи на можливість виконання багатьох завдань завдяки ШІ-помічникам, здобувачі вищої освіти не мають достатньо знань, досвіду та навичок самонавчання.
Посилання
Calp, M. H., & Bütüner, R. (2022). Society 5.0: Effective technology for a smart society. In Artificial Intelligence and Industry 4.0 (pp. 175–194). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-323-88468-6.00006-1
Chiu, T. K., Xia, Q., Zhou, X., Chai, C. S., & Cheng, M. (2023). Systematic literature review on opportunities, challenges, and future research recommendations of artificial intelligence in education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100118. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100118
Kuprenko, V. (2020). Artificial intelligence in education: Benefits, challenges, and use cases. URL: https://medium.com/towards-artificial-intelligence/artificial-intelligence-in education benefitschallenges-and-use-cases-db52d8921f7a
Talan, T. (2021). Artificial intelligence in education: A bibliometric study. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 7(3), 822–837. https://doi.org/10.46328/ijres.2409
Yang, S.J.H., Ogata, H., Matsui, T., & Chen, N. S. (2021). Human-centered artificial intelligence in education: Seeing the invisible through the visible. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100008. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100008
Zhengyu, Xu, Yingjia, Wei, & Jinming, Zhang. (2021). AI Applications in Education. Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering. Springer Nature Switzerland AG 2021. pp. 326–339, https://doi.org/10.1007/978-3-030-69066-3_29 URL: https://eudl.eu/pdf/10.1007/978-3-030-69066-3_29
39 Examples of Artificial Intelligence in Education. The Report on Artificial Intelligence in Education / University of San Diego. URL: https://onlinedegrees.sandiego.edu/artificial-intelligence-education/
Gwangh G. J., Tsai, C. C., & Yang, C. L. (2023). Definition, framework, and research issues of artificial intelligence in education: an expert-based analysis. Computers & Education: Artificial Intelligence, 4, 100127. DOI: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.1001279.
Popenici, S. A., & Kerr, S. (2022). Artificial intelligence in higher education: a synthesis of the literature and a conceptual framework. Learning, Media and Technology, 47(3), 286–308. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2022.206520610.
Roll, I., & Wylie, W. (2023). The Promise of AI in Education: A Capability Approach. In Proceedings of the 2023 AAAI/ACM Conference on AI, Ethics, and Society (AIES ‘23), 723–730. DOI: https://doi.org/10.1145/3600211.36047.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.