ПЕРФОРМАТИВНА МОДЕЛЬ ОСВІТИ: ФІЛОСОФСЬКА КРИТИКА ФОРМАЛЬНОЇ РАЦІОНАЛЬНОСТІ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.2(97).06Ключові слова:
перформативні практики, перформативна освіта, наукове знання, філософська критика, інсценування, трансверсальна територіяАнотація
У статті аналізується сучасний стан освітнього середовища та визначаються ефективні практики освітнього дизайну, які в сьогоденні сприяють процесу проєктування та створення привабливих рішень для навчання. Обґрунтовується, що перформативна модель освіти є прикладом сучасного універсального фреймворку, адже здатна надати не лише якісні знання, але й побудувати освітній процес таким чином, що навчання буде легким і цікавим. Підставою до розуміння ефективності, практичності та новаторства перформативної освіти є критика освітнього процесу, який провадиться на засадах формальної раціональності. Вона є визначальною натепер, адже чітко заявляє про себе завдяки існуванню стандартів, уніфікації критеріїв оцінювання, шаблонності та жорсткості навчальних планів, вивіреною звітністю тощо. Формальна раціональність повсякчас уникає ризиків, невизначеності чи багатозначності, але поряд із цим перетворює освітній процес на серію транзакцій, які приводять далеко не до критичного мислення чи творчого навчання, а радше до випинання спотвореного уявлення про культ успіху.
Посилання
Ґумбрехт, Г.-У. (2020). Продукування присутності. Що значення не може передати. Київ : IST Publishing, 192 с.
Дрозд, Т. (2024). Гра в освітньому процесі: навчання учнівської та студентської молоді засобами симуляційної гри. Наукові перспективи №1(43), С. 120–131.
Карповець, М. (2023). Психологічна методологія перформансу в освітньому процесі вищої школи. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал. Острог : Вид-во НаУОА, № 16. С. 36–43.
Карповець, М. (2024). Когнітивний вимір перформативного інстценування в навчальній діяльності студентів. Науковий вісник Ужгородського національного університету, С. 55–59.
Малютіна, Н. (2021). Перформативні практики: досвід осмислення : монографія. Одеса : Астропринт. 184 с.
Савєльєва, Т. (2019). Сучасні підходи та інноваційні методи навчання у закладах вищої освіти: зарубіжний досвід та вітчизняні особливості використання ігрових технологій. Науковий журнал «ΛΌГOΣ». Мистецтво наукової думки, № 2, С. 40–41.
Cartelli, Th. (2005). Performing Transversally: Reimagining Shakespeare and the Critical Future (review). Theatre Journal. Johns Hopkins University Press. Volume 57, Number 2, May, Р. 329–331.
Denzin, N. (2009). Foreword : Performance, pedagogy, and emotionality. Advances in teacher emotion research. The impact on teachers’ life. New York : Springer, p. v–vii.
Reynolds, Bryan. (2017). Intermedial Theater: Performance Philosophy, Transversal Poetics, and the Future of Affect Palgrave Macmillan. 314 р.
Ulmer, Gregory L. (2019). Applied Grammatology: Post(e)-Pedagogy from Jacques Derrida to Joseph Beuys. Johns Hopkins University Press, 333 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.