АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ У ЗМІСТІ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ТРЕТЬОГО (ОСВІТНЬО-НАУКОВОГО) РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.2(97).10

Ключові слова:

академічна доброчесність, зміст підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня, стандарт вищої освіти, освітньо-наукова програма, освітня компонента

Анотація

У статті проаналізовано зміст підготовки здобувачів освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти з академічної доброчесності через відповідні стандарти вищої освіти, освітньо-наукові програми, освітні компоненти, силабуси та структурно-змістове їх наповнення. Попри формування культури академічної доброчесності на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях, на третьому (освітньо-науковому) рівні вона є фрагментарно презентованою. Розвідка ґрунтується на комплексному підході з використанням якісного та кількісного контент-аналізу 119 офіційних сайтів університетів. За результатом аналізу 648 освітньо-наукових програм лише 16,35% містять освітні компоненти, присвячені академічній доброчесності. У змісті цих курсів простежується тенденція до теоретичного викладу матеріалу, за відсутності практичних кейсів, прикладів академічних порушень, етичного використання штучного інтелекту. Програмам бракує акценту на міжнародних стандартах, вивченні ролі наукового керівника, відповідальності дослідника та чітких санкцій за неетичну поведінку. Завдання для самостійної роботи зведені до рефератів і підготовки до тестів, не сприяючи формуванню критичного мислення та практичних навичок. Академічну доброчесність у системі підготовки майбутніх докторів філософії представлено переважно опосередковано – через суміжні дисципліни, що є малоефективним для формування цілісного розуміння засад академічної доброчесності. Доцільно запровадити окремі освітні компоненти, присвячені етиці академічної діяльності, з активним упровадженням практичних завдань та акцентом на міжнародний досвід. Рекомендовано також урізноманітнити форми навчання, оновити джерельну базу, вдосконалити оцінювання компетентностей та враховувати сучасні виклики, зокрема етичне використання штучного інтелекту в освіті та науці.

Посилання

Бабеня, Г.О. (2023). Щодо академічної доброчесності у дисертаційних роботах. Академічна доброчесність, відкрита наука та штучний інтелект: як створити доброчесне освітнє середовище : збірник есе програми підвищення кваліфікації. Львів – Торунь. Liha-Pres. С. 42–44. https://doi.org/10.36059/978-966-397-345-6-10

Балацька, Л. (2024). Академічна доброчесність здобувачів вищої освіти в процесі навчання за спеціальністю «Фізична культура і спорт». Physical culture and sport: scientific perspective. Вип. 1(1). С. 90–95. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.13

Конівіцька, Т.Я., & Кусій, М.І. (2022). Академічна доброчесність в освітньо-науковому просторі: питання реалізації. Інноваційна педагогіка. ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій». Вип. 49. Т. 2. С.144–148. https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2022/49.2.29

Омельчук, С. А. (2021). Модель доброчесного академічного середовища закладу вищої освіти : 7 кроків від мети до результату. Академічна культура дослідника в освітньому просторі : європейський та національний досвід : зб. Матер. ІV Міжнар. Наук.-практ. Конф. (м. Суми, 14-15 травня 2021 року) / за ред. О. М. Семеног. Суми : Вид-во СумДПУ ім. А. Макаренка. Розд. 1. С. 9–16.

Сергієнко, А. С. (2024). Академічна доброчесність в системі цінностей магістрів-правників: юридичний та педагогічний аспекти. Вісник післядипломної освіти: збірник наукових праць. Сер. «Педагогічні науки». Вип. 29 (58). С. 154–167. https://doi.org/10.58442/3041-1831-2024-29(58)-154-167

Стандарти вищої освіти. (2024). Міністерство освіти та науки України. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/naukovo-metodichna-radaministerstva-osviti-i-nauki-ukraini/zatverdzheni-standarti-vishchoi-osviti

Стандарти вищої освіти. (2019). Науки про Землю. Міністерство освіти та науки України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/28/103-nauki-pro-zemlyu-bakalavr-1.pdf

Стандарти вищої освіти. (2023). Право. Міністерство освіти та науки України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2023/02.08.2023/081-pravo-dok.filosofiyi-924-31.07.2023.pdf

Стандарти вищої освіти. (2022). Філософія. Міністерство освіти та науки України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/04/01/033-Filosofiya.dok.filosof.287-01.04.2022.pdf

Selemani, A., Chawinga, W. D., & Dube, G. (2018). Why do postgraduate students commit plagiarism? An empirical study. International Journal for Educational Integrity. 14(1). P. 1-15. URL: https://edintegrity.biomedcentral.com/articles/10.1007/s40979-018-0029-6

Singh, M.P., & Rai, S. (2021). Knowledge, awareness and attitude towards academic integrity among the scholarly society of Babasaheb Bhimrao Ambedkar University, Lucknow: a study. Library Philosophy and Practice (e-journal). Vol.3. Lincoln. URL: https://www.academia.edu/82918934/KNOWLEDGE_AWARENESS_AND_ATTITUDE_TOWARDS_ACADEMIC_INTEGRITY_AMONG_THE_SCHOLARLY_SOCIETY_OF_BABASAHEB_BHIMRAO_AMBEDKAR_UNIVERSITY_LUCKNOW_A_STUDY?email_work_card=view-paper

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Номер

Розділ

НОВІТНЯ НАУКА ТА СУЧАСНА ОСВІТА