ACADEMIC INTEGRITY IN THE CONTENT OF TRAINING FOR THIRD (EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC) LEVEL HIGHER EDUCATION APPLICANTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.2(97).10Keywords:
academic integrity, content of third (educational and scientific) level training, higher education standard, educational and scientific program, educational componentAbstract
The article deals with the content of academic integrity training for third (educational and scientific) level higher education applicants through relevant higher education standards, educational and scientific programs, educational components, syllabi, and their structural and content features. Despite the formation of a culture of academic integrity at the first (bachelor’s) and second (master’s) levels, at the third (educational and scientific) level it is presented only fragmentarily. The study is based on a comprehensive approach using qualitative and quantitative content analysis of 119 official university websites. According to the analysis of 648 educational and scientific programs (ESPs), only 16.35% include educational components specifically dedicated to academic integrity. The content of these courses tends to be theoretical, lacking practical case studies, examples of academic misconduct, or ethical use of artificial intelligence. The programs lack emphasis on international standards, the role of the academic supervisor, researcher responsibility, and clear sanctions for unethical behavior. Independent work tasks are mostly limited to writing essays or preparing for tests, which does not support the development of critical thinking or practical skills. Academic integrity in the training system for future Doctors of Philosophy is mainly represented indirectly – through related disciplines – which is ineffective for fostering a comprehensive understanding of academic integrity principles. It is advisable to introduce separate educational components dedicated to academic ethics, with a focus on practical tasks and international experience. It is also recommended to diversify learning formats, update source materials, improve competence assessment, and consider current challenges, particularly the ethical use of artificial intelligence in education and research.
References
Бабеня, Г.О. (2023). Щодо академічної доброчесності у дисертаційних роботах. Академічна доброчесність, відкрита наука та штучний інтелект: як створити доброчесне освітнє середовище : збірник есе програми підвищення кваліфікації. Львів – Торунь. Liha-Pres. С. 42–44. https://doi.org/10.36059/978-966-397-345-6-10
Балацька, Л. (2024). Академічна доброчесність здобувачів вищої освіти в процесі навчання за спеціальністю «Фізична культура і спорт». Physical culture and sport: scientific perspective. Вип. 1(1). С. 90–95. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.13
Конівіцька, Т.Я., & Кусій, М.І. (2022). Академічна доброчесність в освітньо-науковому просторі: питання реалізації. Інноваційна педагогіка. ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій». Вип. 49. Т. 2. С.144–148. https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2022/49.2.29
Омельчук, С. А. (2021). Модель доброчесного академічного середовища закладу вищої освіти : 7 кроків від мети до результату. Академічна культура дослідника в освітньому просторі : європейський та національний досвід : зб. Матер. ІV Міжнар. Наук.-практ. Конф. (м. Суми, 14-15 травня 2021 року) / за ред. О. М. Семеног. Суми : Вид-во СумДПУ ім. А. Макаренка. Розд. 1. С. 9–16.
Сергієнко, А. С. (2024). Академічна доброчесність в системі цінностей магістрів-правників: юридичний та педагогічний аспекти. Вісник післядипломної освіти: збірник наукових праць. Сер. «Педагогічні науки». Вип. 29 (58). С. 154–167. https://doi.org/10.58442/3041-1831-2024-29(58)-154-167
Стандарти вищої освіти. (2024). Міністерство освіти та науки України. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/naukovo-metodichna-radaministerstva-osviti-i-nauki-ukraini/zatverdzheni-standarti-vishchoi-osviti
Стандарти вищої освіти. (2019). Науки про Землю. Міністерство освіти та науки України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/28/103-nauki-pro-zemlyu-bakalavr-1.pdf
Стандарти вищої освіти. (2023). Право. Міністерство освіти та науки України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2023/02.08.2023/081-pravo-dok.filosofiyi-924-31.07.2023.pdf
Стандарти вищої освіти. (2022). Філософія. Міністерство освіти та науки України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/04/01/033-Filosofiya.dok.filosof.287-01.04.2022.pdf
Selemani, A., Chawinga, W. D., & Dube, G. (2018). Why do postgraduate students commit plagiarism? An empirical study. International Journal for Educational Integrity. 14(1). P. 1-15. URL: https://edintegrity.biomedcentral.com/articles/10.1007/s40979-018-0029-6
Singh, M.P., & Rai, S. (2021). Knowledge, awareness and attitude towards academic integrity among the scholarly society of Babasaheb Bhimrao Ambedkar University, Lucknow: a study. Library Philosophy and Practice (e-journal). Vol.3. Lincoln. URL: https://www.academia.edu/82918934/KNOWLEDGE_AWARENESS_AND_ATTITUDE_TOWARDS_ACADEMIC_INTEGRITY_AMONG_THE_SCHOLARLY_SOCIETY_OF_BABASAHEB_BHIMRAO_AMBEDKAR_UNIVERSITY_LUCKNOW_A_STUDY?email_work_card=view-paper