ЕМОЦІЙНЕ ВИГОРАННЯ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ: ФАКТОРИ РИЗИКУ ТА ЕФЕКТИВНІ СТРАТЕГІЇ ПОДОЛАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.2(97).11

Ключові слова:

емоційне вигорання, освітнє середовище, педагогічна діяльність, фактори ризику, профілактика, психологічне здоров’я

Анотація

У запропонованій статті досліджено проблему емоційного вигорання в межах освітнього середовища. В умовах постійних та динамічних соціальних змін, трансформації освітнього процесу, зростання навантажень й емоційного перенасичення педагогів ця тема набуває своєї актуальності. Емоційне вигорання має негативний вплив не тільки на психологічне та фізичне здоров’я, а й на якість роботи всередині освітнього середовища. У підсумку дослідження запропоновано ефективні стратегії профілактики щодо подолання проблеми емоційного виснаження педагогів. До ефективних стратегій було віднесено: активний розвиток навичок саморегуляції, централізовану організацію психологічної підтримки в закладах освіти, разом із тим використання психологічних технік відновлення ресурсів. Запропоновані рекомендації мають практичний характер щодо подолання емоційного вигорання під час педагогічного процесу.

Посилання

Брегун-Трачук, Л. О. (2020). Дослідження професійного та емоційного вигорання в психолого-педагогічній теорії та практиці. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (5), 128–133.

Булатевич, Н. М. (2013). Психічне вигорання у професійній діяльності вчителя: огляд зарубіжних концепцій. Сучасні освітні технології, (15–16), 117–120.

Величко, А. (2018). Основні детермінанти емоційного вигорання особистості. Вісник Київського інституту бізнесу та технологій. Серія: Психологія, (1[17]), 89–91.

Грисенко, Н. В. (2021). Особистісні детермінанти запобігання емоційного вигорання педагога в аспекті досліджень позитивної психології (автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук). Київ.

Грицук, О. В. (2020). Психологічні особливості динаміки емоційного вигорання вчителів (автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук). Харків.

Жогно, Ю. П. (2009). Психологічні особливості емоційного вигорання педагогів (дис. канд. психол. наук). Південноукраїнський нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського). Одеса.

Зайчикова, Т. В. (2020). Чинники прояву та передумови формування синдрому «професійного вигорання» у вчителів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки, (11[56]), 57–66.

Зачепа, А. М., Микитюк, О. М., & Сельменська, З. М. (2021). Проблематика емоційного вигорання в освітньому середовищі. Наукові записки [Української академії друкарства], (1), 183–191.

Калошин, В. Ф. (2004). Як долати стрес у педагогічній діяльності. Практична психологія та соціальна робота, (9), 60–66.

Карамушка, Л. М., & Гнускіна, Г. В. (2018). Психологія професійного вигорання підприємців: Монографія. Київ : Логос.

Професійне та емоційне вигорання учасників освітнього процесу під час кризових і трансформаційних процесів: Матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (1 січня – 11 лютого 2024 року). (2024). Львів – Торунь: Liha-Pres.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Номер

Розділ

НОВІТНЯ НАУКА ТА СУЧАСНА ОСВІТА