EMOTIONAL BURNOUT IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT: RISK FACTORS AND EFFECTIVE COPING STRATEGIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.2(97).11Keywords:
emotional burnout, educational environment, pedagogical activity, risk factors, prevention, psychological healthAbstract
In this article, the authors explore the problem of emotional burnout within the educational environment. In the context of constant and dynamic social change, transformation of the educational process, increasing workloads and emotional overload of teachers, this topic is gaining relevance. Emotional burnout has a negative impact not only on psychological and physical health, but also on the quality of work in the secondary educational environment. As a result of the study, the authors proposed effective prevention strategies to overcome the problem of teachers’ emotional exhaustion. Effective strategies include: active development of skills for self-regulation, centralised organisation of psychological support in educational institutions, and the use of psychological techniques for resource recovery. The recommendations proposed by the authors are practical in nature to overcome emotional burnout during the teaching process.
References
Брегун-Трачук, Л. О. (2020). Дослідження професійного та емоційного вигорання в психолого-педагогічній теорії та практиці. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, (5), 128–133.
Булатевич, Н. М. (2013). Психічне вигорання у професійній діяльності вчителя: огляд зарубіжних концепцій. Сучасні освітні технології, (15–16), 117–120.
Величко, А. (2018). Основні детермінанти емоційного вигорання особистості. Вісник Київського інституту бізнесу та технологій. Серія: Психологія, (1[17]), 89–91.
Грисенко, Н. В. (2021). Особистісні детермінанти запобігання емоційного вигорання педагога в аспекті досліджень позитивної психології (автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук). Київ.
Грицук, О. В. (2020). Психологічні особливості динаміки емоційного вигорання вчителів (автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук). Харків.
Жогно, Ю. П. (2009). Психологічні особливості емоційного вигорання педагогів (дис. канд. психол. наук). Південноукраїнський нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського). Одеса.
Зайчикова, Т. В. (2020). Чинники прояву та передумови формування синдрому «професійного вигорання» у вчителів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки, (11[56]), 57–66.
Зачепа, А. М., Микитюк, О. М., & Сельменська, З. М. (2021). Проблематика емоційного вигорання в освітньому середовищі. Наукові записки [Української академії друкарства], (1), 183–191.
Калошин, В. Ф. (2004). Як долати стрес у педагогічній діяльності. Практична психологія та соціальна робота, (9), 60–66.
Карамушка, Л. М., & Гнускіна, Г. В. (2018). Психологія професійного вигорання підприємців: Монографія. Київ : Логос.
Професійне та емоційне вигорання учасників освітнього процесу під час кризових і трансформаційних процесів: Матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (1 січня – 11 лютого 2024 року). (2024). Львів – Торунь: Liha-Pres.