ГОТОВНІСТЬ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.2(97).12Ключові слова:
журналістика, вища освіта, штучний інтелект, готовність, цифрові компетентності, етикаАнотація
У статті комплексно досліджено готовність до впровадження штучного інтелекту (ШІ) в освіту журналістів. Проаналізовано поняття «готовність» у контексті трансформації мислення та застосування інноваційних технологій у бізнесі, освіті та журналістиці. Досліджено міжнародний досвід інтеграції ШІ у вищій освіті (Гонконг, Швеція), рівень підготовленості студентів до використання ШІ (Мексика [11]), а також сприйняття ШІ серед журналістів (Йорданія). Окрему увагу приділено аналізу готовності українських викладачів журналістики до використання ШІ в освітньому процесі (на прикладі Українського державного університету імені Михайла Драгоманова та Університету економіки та права «КРОК»). Виявлено, що рівень обізнаності викладачів щодо ШІ є помірним, а їхні оцінки доцільності та етичності його використання суттєво різняться. У дослідженні застосовано аналіз наукової літератури, порівняльний метод для визначення відмінностей між міжнародним і українським досвідом, метод екстраполяції в розробленні рекомендацій для закладів вищої освіти, а також вторинне дослідження за допомогою бази Google Scholar. Для емпіричної частини використано анкетування викладачів журналістики, результати якого дозволили оцінити рівень їх готовності до впровадження ШІ в освітній процес. Результати дослідження підкреслюють необхідність розвитку цифрових компетентностей викладачів, студентів і журналістів, а також формування стратегічних підходів до інтеграції ШІ в освітній та медійний простір.
Посилання
Ali, W., & Khan, A. Z. (2024). Factors influencing readiness for artificial intelligence: a systematic literature review. Data Science and Management. https://doi.org/10.1016/j.dsm.2024.09.005
Chounta, I.-A., Bardone, E., Raudsep, A., & Pedaste, M. (2021). Exploring Teachers’ Perceptions of Artificial Intelligence as a Tool to Support their Practice in Estonian K-12 Education. International Journal of Artificial Intelligence in Education. https://doi.org/10.1007/s40593-021-00243-5
Holmstrom, J. (2021). From AI to digital transformation: The AI readiness framework. Business Horizons. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2021.03.006
Jöhnk, J., Weißert, M., & Wyrtki, K. (2020). Ready or Not, AI Comes – An Interview Study of Organizational AI Readiness Factors. Business & Information Systems Engineering. https://doi.org/10.1007/s12599-020-00676-7
Lam, P. L. C., Chan, W. K. W., & Wong, H. L. (2023). Exploring teachers’ perceptions and readiness of applying ai in teaching and learning in higher education. У 16th annual International Conference of Education, Research and Innovation. IATED. https://doi.org/10.21125/iceri.2023.1339
Luckin, R., Cukurova, M., Kent, C., & du Boulay, B. (2022). Empowering educators to be AI-ready. Computers and Education: Artificial Intelligence, 100076. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100076
Mah, D.-K., & Groß, N. (2024). Artificial intelligence in higher education: exploring faculty use, self-efficacy, distinct profiles, and professional development needs. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(1). https://doi.org/10.1186/s41239-024-00490-1
McGrath, C., Cerratto Pargman, T., Juth, N., & Palmgren, P. J. (2023). University teachers’ perceptions of responsibility and artificial intelligence in higher education – An experimental philosophical study. Computers and Education: Artificial Intelligence, 100139. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100139
Sharadga, T. M. A., Tahat, Z., & Safori, A. O. (2022). Journalists’ Perceptions towards Employing Artificial Intelligence Techniques in Jordan TV’s Newsrooms. Studies in Media and Communication, 10(2), 239. https://doi.org/10.11114/smc.v10i2.5749
Sun, S., Zhai, Y., Shen, B., & Chen, Y. (2020). Newspaper coverage of artificial intelligence: A perspective of emerging technologies. Telematics and Informatics, 53, 101433. https://doi.org/10.1016/j.tele.2020.101433
Vázquez-Villegas, P., García-Chitiva, M. d. P., Valdes-Ramirez, D., & Zavala, G. (2024). Readiness of the Student Community for Using Artificial Intelligence in Higher Education. Tenth International Conference on Higher Education Advances. Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/head24.2024.17286
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.