DIGITAL TECHNOLOGIES AS A FACTOR OF ACTIVATING STUDENTS’ COGNITIVE INTEREST IN THE PROCESS OF STUDYING A FOREIGN LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.2(97).08Keywords:
cognitive orientation, students, university, foreign language (FL), digital technologiesAbstract
The article explores the role of digital technologies in shaping university students’ cognitive orientation in the context of foreign language learning. It emphasizes that digital tools – particularly educational platforms such as Moodle, multimedia resources, and online applications – play a crucial role in fostering an interactive educational environment. This environment enhances students’ motivation, stimulates cognitive engagement, and supports the development of communicative competence. The paper highlights how digital technologies contribute to the individualization of the learning process, intensify independent study, and broaden access to educational resources, while also enabling more effective knowledge assessment. The analysis of recent research by both domestic and international scholars confirms the pedagogical effectiveness of integrating digital technologies into foreign language instruction. It is argued that digital educational environments create favorable conditions for the development of students’ sociocultural competence, reduce language barriers, enhance motivation for selfimprovement, and ultimately improve the quality of education in a globalized world.
References
Бровко, К.А. (2024). Оказія використання ІКТ у формуванні пізнавальної спрямованості студентів університету під час вивчення ІМ. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. №. 92. С. 136–141. https://doi.org/10.32782/1992-5786.2024.92.22
Бровко, К.А., Дурдас, А.П., Сопова, Д.О., & Андрощук, К.Г. (2022). Розвиток пізнавального інтересу студентів медіазасобами у процесі навчання іноземної мови за професійним спрямуванням: науково-етичний підхід. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5 Педагогічні науки: реалії та перспективи. Вип. 85. С. 34–39. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.85.07.
Костенко, І.Г. (2013). Використання інтернет-ресурсів на уроках англійської мови. Таврійський вісник освіти. № 1 (41). С. 170–176.
Овчаренко, З.П. (2018). Інформаційні технології, як засіб інтенсифікації вивчення англійської мови. Молодий вчений, № 3(2). С. 578–581.
Супрун, М., & Гордієнко, Ю. (2021). Використання ІКТ у процесі навчання англійської мови при підготовці студентів гуманітарних спеціальностей. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип 39. Том 3. С. 233–239.
Alsawaier, R. (2018). The Effect of Gamification on Motivation and Engagement. The International Journal of Information and Learning Technology. № 35(1). Р. 56–79.
Asabere, N.Y., & Enguah, S.E. (2012). Integration of expert systems in mobile learning. International. Journal of Information and Communication Technology Research. № 2. С. 55–61.
Badan, A., & Onishchenko, N. (2021). Multimedia technologies in foreign language learning under pandemic. CEUR Workshop Proceedings. Vol. 2. P. 642–656.
González-Vera, P. (2021). Building bridges between audiovisual translation and English for specific purposes. Iberica. (41). P. 83–102.
Kamal, M., Zubanova, S., Isaeva, A., & Movchun, V. (2021). Distance learning impact on the English language teaching during COVID-19. Educ Inf Technol (Dordr). Vol. 1–13. URL: https://doi.org/10.1007/ s10639-021-10588.
Khushboo, K., & Nafis, M. (2020). Attitude of the International Students Towards Integrating ICT in Foreign Language Learning: A Case Study. Advances in Intelligent Systems and Computing. Vol. 2. P. 685–695.