DESIGNING THE TRAINING SYSTEM FOR TACTICAL AVIATION PILOTS: PEDAGOGICAL MODELING OF GROUND-BASED COMBAT FLIGHT TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.2(97).15Keywords:
pedagogical modeling, professional training, tactical aviation pilots, groundbased training, theoretical model, training system, combat readinessAbstract
This article substantiates the need for a systematic redesign of the professional training process for future tactical aviation pilots in the context of modern challenges. The relevance of the research is determined by the gap between the requirements for the cognitive and combat competencies of new-generation pilots and the inertia of traditional educational approaches. The aim of the work is to develop and theoretically substantiate a model of ground-based combat flight training as a key component of the professional training system. Based on the analysis of scientific literature and regulatory documents, a methodological imbalance between the psychological and pedagogical aspects of training has been identified. The author proposes a theoretical model based on the method of pedagogical modeling, which integrates target, structural-positional, conceptual-regulatory, content-organizational, technological, and resultoriented blocks. The model is aimed at forming not only operational skills but also holistic combat competencies, tactical thinking, and psychological resilience, taking into account advanced international experience and NATO standards.
References
Брижатий, Є. І. (2014). Військово-професійна підготовка майбутніх офіцерів: від готовності до професіоналізму. Вісник Національного університету оборони України, 6(43), 13.
Верховна Рада України. (2014, 1 липня). Про вищу освіту (Закон України № 1556-VII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Верховна Рада України. (2017, 5 вересня). Про освіту (Закон України № 2145-VIII). Голос України, 178–179, 11.
Гончаренко, С. (1997). Український педагогічний словник. Либідь.
Єфремов, О. В., Горбенко, В. М., & Коршець, О. А. (2018). Методика оцінювання ефективності застосування підрозділів безпілотних авіаційних комплексів. Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил, (2), 30–36. DOI: https://doi.org/10.30748/zhups.2018.2.04
Керницький, О. М. (2015). Формування готовності курсантів льотних навчальних закладів до професійної діяльності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 41(94), 155–162.
Крупський, Я. В., & Михалевич, В. М. (2010). Тлумачний словник з інформаційно-педагогічних технологій. ВНТУ.
Криворучко, І. Я. (2012). Методичні рекомендації науково-педагогічному складу вищих військових навчальних закладів щодо формування універсальних компетенцій у майбутніх офіцерів-прикордонників. http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/znpnapv_ppn/2012_62/12kiymop.pdf
Ладогубець, Н. В., & Марченко, О. Г. (2014). До питання професійної підготовки льотного складу цивільної та військової авіації. Вісник Національного авiацiйного ун-ту. Серія: Педагогіка. Психологія, 5(1), 78. DOI: https://doi.org/10.18372/2411-264X.5.10167
Лігоцький, А. О. (2011). Основні засади побудови навчального процесу вищого військового закладу з орієнтацією на упереджене формування професійних компетенцій випускників. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України, (1), 61–71.
Міністерство оборони України. (2018). Курс наземної і льотної підготовки курсантів на бойовому літаку (КНЛП БЛ-2018) (Наказ командувача Повітряних Сил Збройних Сил України № 69).
Монастирський, В. М. (2019). Педагогічні умови військово-професійної підготовки майбутніх офіцерів Збройних Сил України та правоохоронних органів держави у військових навчальних підрозділах ЗВО. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки», (1), 167. DOI: 10.31651/2524-2660-2019-1-165-170.
Невзоров, Р. В. (2020). Новий контекст проблеми наземного навчання майбутніх військових льотчиків бойовим польотам у структурі їх фахової підготовки. Knowledge, Education, Law, Management, 8(36), Vol. 2, 3–7.
Невзоров, Р. В. (2022). Впровадження сучасних освітніх технологій як засобу вдосконалення наземного навчання майбутніх льотчиків тактичної авіації. Академічні студії. Серія: Педагогіка, (1), 134–142. DOI: https://doi.org/10.52734/2707-3053-2022-1-134-142
Невзоров Р. В. (2025). Проєктування системи підготовки пілотів тактичної авіації: педагогічне моделювання наземного навчання. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського (у друці).
Скрипник, М. І., & Швень, Я. Л. (уклад.). (2017). Професійний розвиток науково-педагогічних працівників у системі освіти дорослих: зб. методик і тестових діагностичних завдань. ЦІППО.