ФІЛОСОФСЬКО-АНТРОПОЛОГІЧНІ РЕФЛЕКСІЇ ОБРАЗІВ І НАРАТИВІВ ВІЙНИ В СОЦІОКУЛЬТУРНИХ КОНТЕКСТАХ

Автор(и)

  • Юрій КОНСТАНТІНОВ Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0009-0001-5621-7167

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.2(97).03

Ключові слова:

людина, культура, комунікація, агресія, війна, конфлікт, мир, медіа, соціум, маніпуляція

Анотація

У контексті історичних дискурсів війни особливого значення набувають наративи як форми репрезентації колективного досвіду. Ці семіотично навантажені структури фіксуються в колективній культурній пам’яті, що сприяє збереженню та артикуляції ключових національних смислів. Образи війни є унікальним дзеркалом епохи, що виявляє колективні страхи, сподівання, внутрішні конфлікти, духовні пошуки людини та її прагнення осягнути трагізм історичного досвіду. Філософський аналіз цих образів та наративів змінює парадигму сприйняття війни: замість суто онтологічного підходу актуалізується аксіологічна перспектива. У статті здійснено філософсько-антропологічну інтерпретацію образів і наративів війни в їх соціокультурному вимірі як чинників, що впливають на формування суспільної свідомості та соціальної динаміки. У такому контексті війна постає не лише як руйнівний чинник, а як каталізатор ціннісної трансформації суспільства, сприяючи переосмисленню моральних орієнтирів та підвищенню громадянської свідомості.

Посилання

Арістотель. (2002). Нікомахова етика (пер. з давньогр. В. Ставнюка). Київ: Авілон-Плюс.

Бабіч, О., & Колодка, Ю. (2023). Особливості наративів війни в Україні, поширюваних в інформаційному просторі країн-учасників і провідних держав світу. Збірник наукових праць Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка, № 78, 98–106. https://doi.org/10.17721/2519-481X/2023/78-10

Бадью, А. (2019). Похвала політиці (Бесіди з Од Ланслен). Статті та виступи (пер. з фр. А. Рєпи). Львів: Видавництво Аннети Антоненко; Київ: Ніка-Центр.

Бистрицький, Є., & Ситніченко, Л. (2022). Філософія і дискурс війни: Конфлікт світів як межа комунікативної теорії Юргена Габермаса. Філософська думка, № 3, 64–82. https://doi.org/10.15407/fd2022.03.064

Близнюк, К., & Скідченко, Р. (2022). Асоціативне поле концепту «війна» у свідомості української молоді. Закарпатські філологічні студії, т. 1, вип. 23, 18–23. http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/23/part_1/3.pdf

Бойченко, М. (2023). Основні напрями протидії «русскому миру» в Україні: завдання деколонізації. Філософія освіти, № 29(2), 60–77.

Данилейко, О. (2022). Бінарна концептосфера «Війна» і «Мир» у період гібридної війни: когнітивний і прагматичний аспекти: дис. … д-ра філософії. Київ.

Денисенко, І. (2023). Проблемне поле війни у західній політико-філософській спадщині: евристичний потенціал щодо сучасних досліджень. Сучасне суспільство, № 1(26), 41–51.

Єрмоленко, А. (2023). Морально-правовий дискурс війни в умовах російської агресії проти України. Філософія права і загальна теорія права, № 1, 44–57.

Ковбасюк, Л. (2023). Новітні студії концепту «війна» в сучасному мовознавстві. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Германістика та міжкультурна комунікація, № 1, 16–21.

Мельниченко, А., Кутуєв, П., Якубін, О., & Багінський, А. (2015). Великі війни, великі трансформації: історична соціологія ХХ століття, 1914–2014. Київ: Філософська думка.

Палагнюк, Ю. (2023). Медіатизація збройних конфліктів: тенденції висвітлення ЗМІ російсько-української війни. Чорноморський національний університет імені Петра Могили. Тези конференції, м. Миколаїв, 53–55.

Почепцов, Г. (2015). Гібридна війна: інформаційна складова. MediaSapiens. https://ms.detector.media/mediaanalitika/post/14501/2015-10-25-gibrydna-viynainformatsiyna-skladova/

Почепцов, Г. (2013). Смислові та інформаційні війни. Інформаційне суспільство, № 18, 21–27.

Цимбал, В. (2015). «Гарячі» і «холодні» медіа в сучасному українському медіапросторі. Обрії друкарства, № 1(4), 215–223.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ ХХІ СТОЛІТТЯ: ПОШУК ПРІОРИТЕТІВ