ІНТЕНЦІЙНІСТЬ В ОСВІТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.2(97).04Ключові слова:
освіта, інтенційність, вища освіта, цінності вищої освіти, дискурс, інтерсуб’єктивність дискурсу, мислення, самопізнання, особистість, творча діяльність, наукова творчість, духовна свобода, цінності, самореалізація особистості, етикаАнотація
У статті досліджується поняття інтенційності та його імплементації в освіті. Показано, що поняття інтенційності характеризує феноменологічне поле свідомості. Воно застосовується у представників філософії постмодернізму та когнітивізму, а також у застосуванні екзистенціалістсько-психоаналітичного підходу. Запропоновано дослідження інтенційності в освітній діяльності та розкривається її роль в організації освітнього процесу, розвитку пізнавальних і соціальних комунікацій. Педагогічна інтенційність сприяє розвитку творчої діяльності учасників освітнього процесу. Це створює передумови для об’єктивації індивідуальних когніцій шляхом розвитку інтерсуб’єктивності та інтерактивності у формуванні наукового дискурсу і під час обговорення наукових проблем. В умовах дистанційного навчання та появи онлайн-освіти важливим стає формування впливу педагогічної інтенційності на розвиток соціального виміру комунікацій.
Посилання
Бойченко, M. (2020). Соціальні теорії і дискурсивні та недискурсивні соціальні практики: освітня проба. Філософська думка, (5), 23–40. https://doi.org/10.15407/fd2020.05.023
Вовнянко, Л. (2024). Природа інтенційності в дискусії Джона Сьорла та Жака Дерида.
Горбунова, Л. (2011). Номадизм як спосіб мислення та освітня стратегія. Стаття 3. Епістемологічна позиція. Філософія освіти, 1–2(10), 17–34. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12834
Ґурвіч, А. (2015). Щодо інтенційності свідомості; [пер. з англ. А. Вахтеля]. Філософська думка, 5, 14–29. https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-88b01489-6129-4ae2-af62-6a715270d3ca
Гусерль, Е. (2020). Ідеї чистої феноменології і феноменологічної філософії: Книга перша. Загальний вступ до чистої феноменології; [пер. з нім. і коментарі В. Кебуладзе]. Харків: Фоліо, 348.
Єрмоленко, А. (2020). Інтеріоризація інтерсуб’єктивності в «Я»-концепті та співвідповідальність у трансцендентальній прагматиці. Філософська думка, 6, 6–15. https://doi.org/10.15407/fd2020.06.006
Карівець, І. (2012). Діалогічна і трансцендентальна інтерсуб’єктивність. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Сер. : Філософія, 11, 374–384. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoafs_2012_11_37
Кебуладзе, В. (2013). Поняття досвіду у творах Гусерля. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Філософія. Політологія, 3(113), 48–54. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_FP_2013_3_13
Кебуладзе, В. (2021). Феноменологічна психологія і феноменологічна соціологія. Київ, 134.
Кочубей, Н. (2010). Синергетичні концепти в нелінійних соціально-культурних контекстах : автореф. дис. ... д-ра філос. наук : 09.00.09. Київ: Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка, 36.
Кузнецова, І. (2022). Феноменологічні виміри навчальної діяльності. Вища освіта України, 4, 29–35. https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.4(87).04
Кузнецова, І., & Рубанець, О. (2023). Пізнання та комунікація в освітньому середовищі. Вища освіта України, 3, 22–27. https://doi.org/10.32782/NPUVOU.2023.3(90).03
Лях, В. (2010). Інтенційність виявів людського буття : екзистенціалістсько-психоаналітичний підхід. Філософські діалоги, вип. 4, ч. 1, 67–91. http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/28589
Нестерова, М., & Заможський, А. (2022). Діяльність університетів у подоланні кризових станів суспільства (практика впровадження міжнародних проєктів Еразмус+). Вища освіта України, 4, 46–53. https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.4(87).06
Рубанець, О. (2023). Організація наукового дискурсу як пізнавального процесу. Вища освіта України, 2, 38–45. https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.2(89).05
Сабадош, Ю. (2020). Інтерактивні лекції розвитку самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців технічних спеціальностей. Фізико-математична освіта, 1(23), 60–64. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-023-1-2-009
Токарєва, А. (2014). Інтегративне навчання як один з перспективних напрямів розвитку сучасної вищої освіти. Вісник Дніпропетровського університету ім. А. Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки, 2(8), 184–187. https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2014/2/32.pdf
Bereiter, C., & Scardamalia, M. (1989). Intentional learning as a goal of instruction. In L. B. Resnick (Ed.), Knowing, learning, and instruction: Essays in honor of Robert Glaser (pp. 361–392). Lawrence Erlbaum Associates, Inc. https://www.researchgate.net/publication/334356219_Intentional_Learning_as_a_Goal_of_Instruction
Deleuze, G., & Guattari, F. (2005). A Thousand Plateaus : Capitalism and Schizophrenia. Translation and Foreword by Brian Massumi. University of Minnesota Press. https://culturetechnologypolitics.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/11/deleuze_guattari_a-thousand-plateaus-geologyofmorals.pdf
Habermas, J. (1984). Wahrheitstheorien. In: J. Habermas, Vorstudien und Ergänzungen zur Theorie des kommunikativen Handelns (SS. 127–183). Frankfurt a.M.: Suhrkamp. Цит. по А. Єрмоленко [6, 11].
Peacock, S., & Cowan, J. (2017). Towards online student-directed communities of inquiry. Journal of Further and Higher Education, 42(5), 678–693. https://doi.org/10.1080/0309877x.2017.1302569
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.