ЛЮДИНА ВЧИТЬСЯ БУТИ ГРОМАДЯНИНОМ УПРОДОВЖ ЖИТТЯ: РОЗМИСЛИ НАД КНИГОЮ ЮЛО ВООГЛАЙДА “МИСЛИТИ ЯК ГРОМАДЯНИН. ПОСІБНИК ДЛЯ ТИХ, ХТО ХОЧЕ МИСЛИТИ САМОСТІЙНО”

Автор(и)

  • Світлана ГАНАБА

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.1(88).09

Ключові слова:

мислення, громадянин, громадянська освіта, виховання, суспільство, держава, людина.

Анотація

У статті розглядаються основні ідеї виховання культури громадянськості Юло Вооглайда. Його міркування мають загальний характер. Універсальність суджень дослідника характеризує глибину, системність й точність в осмисленні різних явищ та фактів суспільного життя сповненого складнощів й протиріч, демонструє їх здатність бути структурованими у певні моделі, що переплетені між собою великою кількістю взаємозв’язків. Суспільство й людина розглядаються дослідником як складний взаємозв’язок систем (мікро та макросвіту). Ці системи мають особливу природу, оскільки є саморегульованими, зорієнтованими на внутрішні зміни й, як правило, полишені зовнішнього організатора. Для їх розуміння важливим є не лише врахування множинності альтернативних точок розгляду, а й використання особливих способів пізнання, які б враховували нелінійну процесуальну природу їх функціонування та змін. Юло Вооглайд пропонує розглядати проблеми самоорганізованих систем у тріалектичному вимірі (як приклад категорія єдності у смислових моделях: обставини-становище-ситуація; загальне-особливе-одиничне; навчання-виховання-досвід; культура-освіта-наука; кваліфікація-орієнтація-мотивація; інтерес-воля-віра; довіра-повага-любов; освіченість-поінформованість-досвід; знання-уміння-розуміння тощо). Дослідник також звертає увагу на ту обставину, що результатом освіти є не кількість отриманих знань, а уміння й здатність людини використовувати знаннєвий ресурс у вирішенні практичних завдань та життєвих ситуацій. Вміння приймати самостійні рішення, ефективно вирішувати практичні ситуації й прораховувати наслідки своїх дій тощо є набагато важливішим, а ніж “заповнення голови” готовою інформації. Система людської діяльності та її елементи, зокрема робота, керівництво та управління є ще однією наскрізною темою книги. Зокрема, окрема увага приділена передумовам та етапам прийняття рішень, умінню презентувати самостійні рішення й аналізувати рішення та розпорядження керівників. Конструктивними є поради у розвитку довіри й відповідальності, здатності громадян бути творцями свого життя й свого суспільства. Формування рішень завжди супроводжує відповідальність за подальшу діяльність, безпосередні результати та рішення.

Посилання

Вооглайд Ю. (2020). Мислити як громадянин. Посібник для тих, хто хоче мислити самостійно. Пер. з рос. О. Сауляк. Таллін: Ullo Vooglaiu Kirjastus OU, 448 c.

Гайдеггер М. (2007). Дорогою до мови. Пер. з нім. В. Кам’янець. Львів: Літопис. 232 с.

Ганаба С. О. (2021). Стратегії розвитку критичного та креативного мислення: навчальний посібник. Хмельницький: Вид-во НАДПСУ. 128 с.

Ганаба С., Пантелеєв К. (2019). Творчість як свобода: концептуальні ідеї та практичні стратегії. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. Серія: Психологічні науки. № 4 (5). С. 60–72.

О’Коннор, Дж., Макдермот І. (2018). Системне мислення. Пошук неординарних творчих рішень. / Пер з анг. Н. Сисюк. Київ: Наш формат. 214 с.

Сюй Ш. (2021). Активне громадянство у глобалізованому світі: філософсько-освітні імплікації. Філософія освіти. №27(2). С. 148–158.

Філософський словник соціальних термінів / за заг. ред. В. П. Андрущенка. Харків, Корвін, 2002. 672 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-01

Номер

Розділ

ГУМАНІЗАЦІЯ ОСВІТИ ТА ВИХОВАННЯ