АВТОРСЬКА МОДЕЛЬ БЕЗПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ (НА ПРИКЛАДІ ДІЯЛЬНОСТІ ХАРКІВСЬКОГО ГУМАНІТАРНОГО УНІВЕРСИТЕТУ «НАРОДНА УКРАЇНСЬКА АКАДЕМІЯ»)

Автор(и)

  • Катерина АСТАХОВА

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2020.4(79).02

Ключові слова:

авторська модель, безперервна освіта, глобалізація, освітні практики, експеримент, соціальний капітал, суспільство знань.

Анотація

Складні й суперечливі процеси глобалізації знайшли віддзеркалення і в галузі освіти. Вони виявилися чи не найскладнішим фундаментальним викликом, із яким зіткнулися освітні інституції. Практично цей виклик виявився серйознішим, ніж той, із яким свого часу зіткнувся світ університету в середні віки. Глобалізація поставила під сумнів саму життєздатність сучасної системи організації післясередньої освіти, в основі якої знаходиться університет. У світі університету відбулися зміни кардинальні. Вони торкнулися всіх аспектів і сторін його діяльності. І в цих умовах відбувається важка й десь навіть ризикована робота з адаптації до викликів епохи глобалізації. Одним із варіантів відповідей на виклики глобалізації стало впровадження освітньої моделі, що отримала назву lifelong learning (LLL).  Концептуально ця модель активно впроваджується в практику освітнього процесу з кінця XX ст. За цілою низкою причин модель LLL активно реалізується в Україні. Одним із цікавих експериментальних полігонів став Харків, де концепція трансформувалася в практику цілого ряду освітніх проєктів. Першими таку модель запровадили в інноваційному науково-навчальному комплексі Харківський гуманітарний університет «Народна українська академія» (1991), що спочатку був стратегічно зорієнтований на експериментально- пошукову діяльність у межах реалізації концепції LLL. У статті зроблено спробу описати (у найзагальніших рисах) і проаналізувати авторську модель безперервної гуманітарної освіти, здійснювану в ХГУ «НУА» впродовж майже трьох десятиліть.

Посилання

Романова С. Тенденції неперервної освіти в зарубіжних країнах. // Освіта і управління. 1999. № 3. С. 213–217.

Байденко В. И. Джерри ван Зантворт. Модернизация профессионального образования: современный этап = Modernization of professional education: modern stage. М.: Исслед. центр проблем качества подгот. специалистов, 2002. 673 с.

Гребнев Л. Образование: рынок «медвежьих услуг» // Высшее образование сегодня. 2005. № 3. С. 55–65.

Зорина Л. Единство двух культур в содержании непрерывного образования // Педагогика. 2008. № 5. С. 22–28.

Килин П. Проблемы непрерывного экономического образования. // Педагог. 1997. № 2. С. 15–21.

Лукашенко М. Вертикальная интеграция в системе образования // Высшее образование в России. 2002. № 3. С. 10–24.

Народная украинская академия: вчера, сегодня, завтра...: юбилейн. вып. / Нар. укр. акад.; рук. авт. кол. В. И. Астахова; под общ. ред. Е. В. Астаховой. Харьков, 2001. 188 с.

Очерки истории Народной украинской академии / Нар. укр. акад.; под общей ред. В. И. Астаховой, Е. В. Астаховой. Харьков: Изд-во НУА, 2006. 520 с.

Петерсон Л. Непрерывное образование на основе деятельностного подхода // Педагогика. 2004. № 9. С. 21–28.

Ушаков М. На пути к обучающему обществу (задачи и технологии) // Вестник высшей школы. 2013. № 4. С. 9–16.

Щурин К. О структуре непрерывного профессионального образования // Высшее образование в России. 2005. № 2. С. 20–29.

DSpace – репозиторий ХГУ «НУА»: сайт. URL: http://dspace.nua.kharkov.ua/jspui/ (Дата обращения 24.11.2020)

Sapere aude!: аналит. материалы к собр. трудового коллектива НУА 30 авг. 2014 г. / Нар. укр. акад.; авт.-сост. В. И. Астахова, Е. В. Астахова. Харьков: Изд-во НУА, 2014. 96 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-03

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНА ПРОБЛЕМА