ПАРАДИГМАЛЬНА РЕВОЛЮЦІЯ В НАУЦІ ТА ВИЩІЙ ОСВІТІ В КОНТЕКСТІ СВІТОВИХ УНІВЕРСИТЕТСЬКИХ РЕЙТИНГІВ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2020.4(79).05Ключові слова:
людство, освіта, індустріальна парадигма, академічні стандарти, цілі сталого розвитку (ЦСР), еко- парадигма для наук та освіти, світовий екорейтинг 2020.Анотація
Актуальність вивчення впливу пандемії CoViD-2019 на перебіг світових процесів і на планування майбутнього цілком незаперечна. Не тільки ЗМІ, а й наукові видання вміщують багато суперечливих повідомлень про особливості та швидкозмінність цих невеликих сферичних біооб’єктів. Та поза центром світової уваги опинилися критичні аналізи найбільш імовірного соціально-економічного прогресу людства і завдання ліквідації не тільки епідемій, а й екологічного та інших колапсів. Наша стаття скерована на доведення явища початку революції у парадигмі діяльності світового науково-освітнього комплексу. Ми виявили незаперечні докази того, що наукова еліта планети запропонувала відмовитися від сучасної парадигми науково-технічного прогресу індустріального походження, яка з появою Берлінського дослідницького університету примушувала науковців та освітян скеровувати зусилля на відкриття законів Природи й удосконалення на їх основі засобів нападу та оборони. Наслідком цього впливу стало створення академічних рейтингів досконалості університетів і змагання за титул «закладів світового класу». У світі початок ХХІ ст. відзначений винаходом у сфері оцінювання наукової продукції примітивних кількісних показників (кількох варіантів «індексів») на основі акцентування місця публікації праць науковців і викладачів з одночасним ігноруванням їх змісту та цивілізаційної цінності для всього людства. Ми доводимо, що витоком українських адміністративних збочень в оцінці науково-викладацького персоналу є некритичне запозичення нашим освітнім керівництвом зарубіжного досвіду і наївне сподівання на те, що використанням індексів ми дуже швидко виведемо академії та університети на світовий рівень. У статті зроблено наголос на тому, що на планеті вже розпочався рух до відмови від старих оцінок закладів і перехід на нові критерії досконалості, що враховують внесок університетів у виконання вимог ООН щодо «17 цілей сталого розвитку» і порятунку людства від пандемій і колапсів. Україна просто зобов’язана намагатися стати лідером в переорієнтації вищих шкіл на нову парадигму діяльності з одночасною, за прикладом Китаю, забороною індикативних показників псевдодосконалості. Для нас усіх настав момент вибору ноошляху розвитку української вищої школи у напрямі ноосимбіозу людства і довкілля на основі запропонованих нами ноопроцесів, ноотехнологій і ноонаук.
Посилання
Андрущенко В. П. Організоване суспільство: Проблеми суспільної самоорганізації та інституалізації в період радикальних трансформацій в Україні на рубежі століть: Досвід соціально-філософського аналізу: у 2 кн. / наук. ред. В. Савельєв. 3-тє вид., виправ.. допов. Київ: Знання України, 2018. Кн. 1. 659, [1] с.; Кн. 2. 647, [1] с.
Бабак С., Скиба М., Крікунов М. та ін. Майбутнє університетів. Ч. 1. Еволюція університетів на порозі невідомого майбутнього. Київ: УІМ, 2018. URL: https://www.slideshare.net/UIFuture/ss- 126507553 13-05-2020
Корсак К. В., Корсак Ю. К. Нооглосарій-2 – ноонауки для майбутнього без колапсів // Вища школа. 2019. № 2. С. 43–58.
Корсак К. В. Вища освіта в умовах шкідливих інформаційних епідемій // Вища освіта України. 2018. № 3. С. 32–44.
Корсак К. В., Корсак Ю. К., Ляшенко Л. М., Похресник А. К. (2020) Пропозиція ноосимбіозу людства та біосфери / Економіка та менеджмент у період цифрової трансформації бізнесу, суспільства і держави: матеріали Ювілейної Міжнародної наук.-практ. конф. (28–29 травня 2020 р., м. Запоріжжя) / наук. ред. Н. Г. Метеленко. Запоріжжя: ЗНУ Інженерний інститут, 2020. С. 38–43. URL: https:// web.znu.edu.ua/NIS//2020/sbornik.pdf
Медоуз Д. Х., Медоуз Д. Л., Рэндерс И. Пределы роста. М.: МГУ, 1991; За пределами роста. М.: Прогресс; Пангея, 1994; Пределы роста. 30 лет спустя. М.: ИКЦ «Академкнига», 2008.
Рейтинг лучших университетов мира по версии Times Higher Education. URL: https://gtmarket. ru/ratings/the-world-university-rankings/info (8-02- 2020) 13-04-2020
Цілі сталого розвитку: Україна: Національна доповідь 2017. URL: http://www.un.org.ua/images/ SDGs_NationalReportUA_Web_l.pdf
Gaudin Th. (1990) 2100 recit du prochain siecle. Paris, Editions Payot.
The Times Higher Education Impact Rankings 2020. URL: https://www.timeshighereducation.com/ rankings/impact/2020/overall#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/undefined
Weizsaecker, E. von, & Wijkman, A. (2018) Come On! Capitalism, Short-termism, Population and the Destruction of the Planet. Springer.
World Scientists’ Warning to Humanity: A Second Notice / William J. Ripple, Christopher Wolf, Thomas M. Newsome, Mauro Galetti, Mohammed Alamgir, Eileen Crist, Mahmoud I. Mahmoud, William F. Laurance, and 15,364 scientist signatories from 184 countries // BioScience. 13 November 2017. URL: https://academic.oup. com/bioscience/advance-article/doi/10.1093/biosci/bix125/4605229