ЕФЕКТИВНІСТЬ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВЧИТЕЛЯ (ПРОБЛЕМА ВПРОВАДЖЕННЯ «ПЕДАГОГІЧНОЇ КОНСТИТУЦІЇ ЄВРОПИ»)
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.202.3(78).01Ключові слова:
культура, освіта, наука, учитель, європейські стандарти, виховання.Анотація
Аналізуються проблеми та завдання впровадження проєкту «Педагогічна конституція Європи», спрямованого на підготовку нового вчителя для об’єднаної Європи ХХІ століття; зазначається, що саме вчитель має взяти на себе відповідальність за духовну атмосферу і моральні якості європейської спільноти; задля цього (відповідно до Проєкту) учитель має володіти найновішими знаннями, практично спрямованими компетентностями, інтегративним світоглядом та гуманістичними цінностями; серед основних компетентностей особливе значення мають: 1) предметно- знаннєва компетентність; 2) комунікативна компетентність (зокрема, сучасний учитель має вільно володіти кількома європейськими мовами); 3) компетентність європейської самоідентичності; 4) компетентність справедливості; 5) лідерська компетентність; 6) дослідницько-аналітична компетентність; 7) здатність навчатися впродовж усього життя; 8) емпатія – здатність розуміти переживання учня чи студента та співпереживати в процесі спілкування. Такі компетентності сучасного вчителя є запорукою того, що він професійно й послідовно зможе формувати у своїх учнів підвалини європейської ідентичності. Автор наголошує, що педагогічна освіта має забезпечити поєднання знань навчальних предметів та знань, умінь і навичок з педагогіки, методики та дидактики, аналізує філософію навчально-виховного процесу нового європейського типу.
Посилання
Амельченко Н. Аналіз сучасних навчальних програм щодо громадянської освіти та політичної системи України // Лабораторія законодавчих ініціатив. Програма Рада. Фонд Східна Європа. 33 с. URL: https://parlament.org.ua/wp-content/uploads/ 2017/09/Analiz-Amelchenko_red.pdf
Андрущенко В. Європейський педагогічний досвід та національні традиції: гармонізація пріоритетів // Вища освіта України. 2014. № 3. С. 5–11.
Андрущенко В. Конституційний процес у галузі освіти: стратегічне рішення // Вища освіта України. 2013. № 3. С. 5–8.
Андрущенко В. П. Освіта як чинник формування демократичного світогляду студентів // Нова парадигма. Філософія. Політологія. Соціологія: [журнал наук. праць] / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, Творче об-ня "Нова парадигма". Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. Вип. 119. С. 3–12.
Андрущенко В., Табачек І. Формування особистості вчителя в сучасних умовах // Політичний менеджмент. 2005. № 1. С. 58–69.
Бака С. В. Зарубіжний досвід державного регулювання забезпечення ефективності академічної мобільності // Державне будівництво. 2018. № 1. С. 1–12. URL: http://www.kbuapa.kharkov.ua/ e-book/db/2018-1/doc/4/4_4.pdf
Болонський процес у фактах і документах / упоряд.: М. Ф. Степко, Я. Я. Болюбаш та ін. Тернопіль: Вид. «Економічна думка» ТАНГ, 2003. 60 с.
Гамерська І. Європейські стандарти освіти в контексті Болонського процесу (історіогенетичні аспекти проблеми) // Молодь і ринок. 2010. № 9. С. 126–131.
Десятов Т. М. Європейська освітня політика в умовах міжкультурної взаємодії об’єктів освітнього простору // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. III(37), Issue 75. 2015. P. 45–49.
Дубасенюк О. А. Інноваційні освітні технології та методики в системі професійно-педагогічної підготовки // Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики: монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. С.14–47.
Журавський В. С., Згуровський М. З. Болонський процес: головні принципи входження в Європейський простір вищої освіти. Київ: ІВЦ. Вид- во “Політехніка”, 2003. 200 с.
Зайцев В. В. Пути развития отечественного педагогического образования в условиях Болонского процесса // Педагогическое образование и наука. 2005. № 1. С. 39–43.
Звернення Європейського форуму ректорів педагогічних університетів, Інститутів, Вищих педагогічних шкіл Європи до Президентів, Урядів та Парламентаріїв країн європейського простору // Гірська школа Українських Карпат: науково-методичний журнал. 2010–2011. № 6–7. С. 34–38.
Калиновський Ю. Ю. Академічна чесність як чинник правового виховання студентської молоді // Гілея: науковий вісник: зб. наук. праць. Київ, 2012. Вип. 63 (№ 8). С. 477–482.
Калиновський Ю. Ю. Громадянсько-політична компетентність особистості як чинник розвитку правового суспільства в Україні // Сучасне суспільство: зб. наук. праць / Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. Харків, 2014. Вип. 1 (5). С. 50–62.
Клименко Ю. А. Педагогічні умови формування професійно мобільного педагога у європейських вищих навчальних закладах С. 349–355. URL: http://ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_58_2/72.pdf
Кравченко Т. В. Особливості інженерно- педагогічної освіти з урахуванням вимог європейського освітнього простору // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2012. № 30. С. 50–56.2. Педагогічна конституція Європи. URL: https://svitovid6.webnode.com. ua/news/pedagogichna-konstitutsiya-jevropi/
Матвієнко О. Тенденції розвитку професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи в Україні в контексті інтеграції до світового педагогічного простору // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2015. Вип. 53. С. 381–387.
Нос Л. С. Сучасні підходи до професійної підготовки вчителів початкової школи в країнах Європи // Молодий вчений. 2017. № 7. С. 309–312.
Педагогічна конституція Європи. URL: https://svitovid6.webnode.com.ua/news/pedagogichna- konstitutsiya-jevropi/
Педагогічні технології в підготовці вчителів: навчальний посібник / кол. авторів; за ред. І. Ф. Прокопенка. 3-тє вид., допов. і перероб. Харків: ХНПУ, 2018. 457 с.
Постригач Н. Ретроспективний аналіз розвитку європейського виміру у громадянській освіті вчителів // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. 2012. Вип. 1.36. С. 80–83.
Савченко С. В. Трансформація глобального інформаційного суспільства в «суспільство знань» як фактор формування інтелектуального капіталу нації // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2017. Вип. 70. С. 84–93.
Товканець Г. В. Тенденції розвитку європейської вищої освіти на початку XXI століття // На- уковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Педагогіка та психологія. 2015. Вип. 1. С. 28–33.
Kelly A. V. Education and Democracy: Principles and Practices. London: SAGE, 1995. 222 р.
Marco Snoek and Irēna Žogla. Teacher Education in Europe; Main Characteristics and Developments // Becoming a Teacher Educator. Theory and Practice for Teacher Educators. Anja Swennen and Marcel van der Klink. Springer Science+Media B.V. 2009. P. 11–29.
Silver Н. Managing to Innovate in Higher Education // British Journal of Educational Studies. 1999. Vol. 47. P. 145–156.
Teachers’ Professional Development – Europe in international comparison – An analysis of teachers’ professional development based on the OECD’s Teaching and Learning International Survey (TALIS). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Union, 2010. 200 p.