ФІЛОСОФІЯ В СИСТЕМІ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНА РЕКОНСТРУКЦІЯ ДИСКУСІЇ КИЇВСЬКИХ ФІЛОСОФІВ КІНЦЯ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ ст.

Автор(и)

  • Наталія МОЗГОВА

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2020.1(76).04

Ключові слова:

логіка, психологія, філософська пропедевтика, метафізика, історія філософії, критичність мислення.

Анотація

Стаття присвячена аналізу подій, які розгорнулись у просторі філософського життя Києва кінця ХІХ – початку ХХ ст., зокрема присвячена теоретичній реконструкції дискусії у науковій періодиці та на шпальтах київських газет стосовно місця філософії в системі освіти. Приводом послугувало нововведення тодішнього Міністерства освіти щодо впровадження викладання філософської пропедевтики в середніх навчальних закладах (гімназіях). Основними учасниками дискусії були: Г. Челпанов, О. Гіляров, П. Ліницький, П. Кудрявцев. Головним предметом дискусії постали два питання – це змістовна наповненість філософської пропедевтики і конкретна визначеність щодо носія (транслятора) цієї дисципліни. Автор статті послідовно реконструює аргументацію кожного з учасників дискусії, посилаючись на статті й виступи останніх.

Посилання

Гиляров А. Философская пропедевтика в гимназиях // Киевлянин. 1904. № 331.

Кудрявцев П. К вопросу о введении в гимназиях пропедевтического курса философии // Труды КДА.1905. Т.1. С. 133–138.

Линицкий П. Положение и нужды нашего духовного, преимущественно высшего образования // Вера и разум. Харьков, 1897. Т. 2, ч. 2. С. 317– 334; 361–376.

Линицкий П. Речь о философии, произнесённая профессором философии А. Н. Гиляровым на торжественном акте университета Св. Владимира, 16 января 1899 г. // Труды КДА, 1899. Т. 1. С. 342–355.

Челпанов Г. Учебник логики (для гимназий и самообразования). Москва; Петроград: Т-ва «В. В. Думнов – насл. Бр. Салаевых». 1915. 196 с.

Челпанов Г. Учебник психологии (для гимназий и самообразования). Киев; Одесса. 1906. 201 с.

Челпанов Г. О преподавании философской пропедевтики в средних учебных заведениях // Юго-Западная Неделя. 1904. № 12.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-17

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ ХХІ СТОЛІТТЯ: ПОШУК ПРІОРИТЕТІВ