ВИЗНАЧЕННЯ ГНУЧКИХ НАВИЧОК СТУДЕНТІВ УНІВЕРСИТЕТУ: СУЧАСНА КИТАЙСЬКА ПАРАДИГМА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).10

Ключові слова:

гнучкі навички, студенти університету, китайська освітня парадигма, компетентності 21 століття.

Анотація

Ця стаття пропонує дослідження питання формування гнучких навичок серед студентів університету, особливо зосереджуючись на китайському контексті. У статті стверджується, що розуміння розвитку гнучких навичок у Китаї може запропонувати цінну інформацію для освітян і політиків у всьому світі, оскільки акцент на цілісній освіті в Китаї сприяє як традиційним цінностям, так і сучасним освітнім практикам. Стаття представляє всебічний порівняльний аналіз європейських і китайських підходів до визначення гнучких навичок серед студентів університетів і перераховує основні їхні характеристики серед студентів університетів, як їх сприймають китайські вчені та педагоги. Крім того, стаття розкриває точки зближення та розбіжності щодо визначення цього поняття між європейським та китайським підходами та пропонує розуміння того, як культурний та освітній контексти впливають на сприйняття та розвиток гнучких навичок серед студентів університету.

Посилання

AACSB. (n.d.). Skills Employers Want. Retrieved from https://www.aacsb.edu/employers/knowledge/skills-employers-want

Cai Xianzhong, Wang Xiuhong, Li Yinsheng (2014). Research on Soft Skills Training Mode. Laboratory Research and Exploration, 33(11):

–171.

Chekhratova, O.A. (2023). Determining the level of learner autonomy of pre-service English teachers. 1 (355), p. 62–69.

Council Recommendation of 22 May 2018 on key competencies for lifelong learning Text with EEA relevance. (n.d.).

Deng, L., & Zhengmei, P. (2021). Moral priority or skill priority: A comparative analysis of key competencies frameworks in China and the United States. Comparative Education, 57(1), p. 83–98. https://doi.org/10.1080/03050068.2020.1845063

Deng, Li, Wu, Yuezhu, Chen, Lisha, & Peng, Zhengmei. (2024). ‘Pursuing competencies’ or ‘pursuing scores’? High school teachers’ perceptions and practices of competency-based education reform in China. Teaching and Teacher Education. 104510. 10.1016/j.tate.2024.104510.

Elena, Dall’Amico, & Simonetta, Verona (2015). Cross-country survey on soft skills required by companies to medium/high skilled migrants. Methodological approach for a common framework of Soft Skills at work (2014-1-IT02-KA204-003515). Erasmus+.

Emanuel, F., Ricchiardi, P., Sanseverino, D., & Ghislieri, C. (2021). Make soft skills stronger? An online enhancement platform for higher

education. International Journal of Educational Research Open, 2, 100096. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100096

GEM Report UNESCO. (2012). Education for All Global Monitoring Report 2012: Youth and skills: putting education to work. GEM Report UNESCO. https://doi.org/10.54676/LIIT3478

General Office of the State Council of the People’s Republic of China. (2015). Implementation Opinions on Deepening the Reform of Innovation and Entrepreneurship Education in Colleges and Universities.

Marin-Zapata, S. I., Román-Calderón, J. P., Robledo-Ardila, C., & Jaramillo-Serna, M. A. (2022). Soft skills, do we know what we are talking about? Review of Managerial Science, 16(4), 969–1000. https://doi.org/10.1007/s11846-021-00474-9

Ministry of Education of the People’s Republic of China. (2010). National Outline for Medium and Long-term Education Reform and Development (2010-2020).

Ministry of Education of the People’s Republic of China. (2014). Opinions on Implementing the 2.0 Version of the Excellent Engineer Education and Training Program.

Ministry of Education of the People’s Republic of China. (2016). Opinions on Improving Career Development and Employment Guidance for

College Students.

Ministry of Education of the People’s Republic of China. (2017). Opinions on Strengthening and Improving the Comprehensive Quality Evaluation of Senior High School Students.

Mitsea, E., Drigas, A., & Mantas, P. (2021). Soft Skills & Metacognition as Inclusion Amplifiers in the 21st Century. International Journal of Online and Biomedical Engineering (IJOE), 17(04), 121. https://doi.org/10.3991/ijoe.v17i04.20567

Noah, J. B., & Abdul Aziz, A. (2020). A Systematic review on soft skills development among university graduates. EDUCATUM Journal of Social Sciences, 6(1), 53–68. https://doi.org/10.37134/ejoss.vol6.1.6.2020

Pan Guanglin (2008). Research on Soft Skills and Their Cultivation in College Students. China Adult Education, (05): 14–15.

Poláková, M., Suleimanová, J. H., Madzík, P., Copuš, L., Molnárová, I., & Polednová, J. (2023). Soft skills and their importance in the labour market under the conditions of Industry 5.0. Heliyon, 9(8), e18670. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e18670

Xiong Tongcheng, Zeng Xiangquan (2010). Research on Several Issues of Soft Skills. China Human Resources Development, (05): 8–12.

World Economic Forum. The Future of Jobs Report 2018: Preparing for the Fourth Industrial Revolution. 2018.

Yang A. & Lee, M. (2019). Factors Influencing to 21st Century Skill of College Students. Asia-Pacific Journal of Educational Management

Research, 4(2), 13–20. https://doi.org/10.21742/AJEMR.2019.4.2.02

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-10

Номер

Розділ

НОВІТНЯ НАУКА ТА СУЧАСНА ОСВІТА