ГАЛУЗЕВІ МІЖНАРОНІ УНІВЕРСИТЕТСЬКІ РЕЙТИНГИ: У ПОШУКАХ МЕХАНІЗМУ ОЦІНКИ ЯКОСТІ НАУК ПРО ОСВІТУ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.3(82).02Ключові слова:
галузеві міжнародні університетські рейтинги, науки про освіту, індикатори галузевих міжнародних університетських рейтингів, навчання, узагальнений міжнародний рейтинг у галузі наук про освіту.Анотація
У статті розглядається, як оцінюються науки про освіту у провідних міжнародних університетських рейтингах. Відповідному аналізу піддані індикатори, що використовуються для оцінки наук про освіту у Шанхайському рейтингу (Shanghai Ranking), рейтингу QS (QS World University Rankings) та рейтингу ТНЕ (THE World University Rankings). Увага акцентується на тому, що університети, програми яких у галузі наук про освіту визнаються найкращими у світі, не завжди входять до топової частини відповідних загально університетських рейтингів. Висловлено гіпотезу, що причиною цього може бути недостатня увага провідних міжнародних університетських рейтингів до оцінки такого сутнісного складового університетської місії, як процес навчання. Це обумовлено тим, що увага провідних університетських рейтингів зосереджена на оцінці дослідницької діяльності університетів. Також наведені останні результати провідних галузевих міжнародних університетських рейтингів у галузі наук про освіту. Відзначається, що укладачі провідних міжнародних університетських рейтингів (Шанхайського, QS та ТНЕ) на даний момент не розробили спеціальну методологію для оцінювання наук про освіту, а лише адаптували до цієї галузі існуючі методології загальноуніверситетського оцінювання.
Посилання
Курбатов, Сергій. Стратегії вищої освіти в умовах інтернаціоналізації: проблема якості // Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду щодо стратегій вищої освіти в умовах інтернаціоналізації для стійкого розвитку суспільства: препринт (аналітичні матеріали) (ч. 1) / за ред. В. Зі ченка. Київ: ІВО НАПН України, 2018. С. 48–66.
Курбатов, Сергій. Сучасні методологічні підходи до розробки університетських рейтингів // Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України. 2018. № 2 (99). С. 37–42.
Курбатов, С. Феномен університету в контексті часових та просторових викликів: монографія. Суми: Університетська книга, 2014. 262 с.
Курбатов, С. Університетські рейтинги та проблема оцінки якості викладання та навчання // Вища освіта України. 2018. № 4. C. 25–29.
Altbach, P. (2011) “Rankings Season Is Here”// International Higher Education, no. 62, pp. 2–5.
Marques, M., Powell, J.J.W. (2020) Ratings, rankings, research evaluation: how do Schools of Education behave strategically within stratified UK higher education?// High Educ, no. 79, pp. 829–846.
QS World University Rankings. URL: https://www.topuniversities.com/qs-world-university-rankings
QS World University Rankings by Subject. URL: https://www.topuniversities.com/subject-rankings/2021
QS World University Rankings by Subject: Education and Training. URL: https://www.topuniversities.com/ university-rankings/university-subject-rankings/2021/education-training
QS World University Rankings By Subject: Methodology. URL: https://www.topuniversities.com/subjectrankings/ methodology
Shanghai Ranking. URL: http://www.shanghairanking.com/index.html
ShanghaiRanking’s Global Ranking of Academic Subjects. 2021. URL: http://www.shanghairanking.com/ rankings/gras/2021
ShanghaiRanking’s Global Ranking of Academic Subjects. Education. 2021. URL: http://www. shanghairanking.com/rankings/gras/2021/RS0506
ShanghaiRanking's Global Ranking of Academic Subjects Methodology 2021. URL: http://www. shanghairanking.com/methodology/gras/2021
THE World University Rankings. URL: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings
THE World University Rankings by Subject: Education. URL: https://www.timeshighereducation.com/ world-university-rankings/2021/subject-ranking/education
THE World University Rankings by Subject: Education Methodology. URL: https://www.timeshighereducation. com/world-university-rankings-2021-subject-education-methodology