ЦІННІСНО- ОРІЄНТОВАНА ОСВІТА: ФІЛОСОФСЬКИЙ ВИМІР ТА АКТУАЛЬНИЙ СУСПІЛЬНИЙ ЗАПИТ*
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.3(82).03Ключові слова:
цінність, культура, сталий розвиток, простір, освіта, суспільство, згуртованість.Анотація
Філософська проблема цінностей має довгу та змістовну історію становлення та розвитку. Багато різних варіантів визначення цінності варто систематизувати в чотири основні категорії: ідеології, мотивації, уніфікації та сугестії. Загальний контекст, смислове поле накопичення цінності – це культура. Культура – це те поле, де різні індивідуальні, егоцентричні інтереси та прагнення перетворюються на спільні цілі та пріоритети співіснування та розвитку. Така трансформація реалізується шляхом компромісу, діалогу та взаємодії в різних аспектах суспільного життя. Тому цінність необхідно розглядати як передумову відповідальності: перед собою, перед близькими, перед спільнотою та перед усією планетою. Реалізація стратегії сталого розвитку передбачає зміну ціннісних пріоритетів, трансформацію культурних моделей та алгоритмів життя. Відповідно освіта – це інструмент ціннісних трансформацій суспільства та технологія прийняття обґрунтованих рішень.
Посилання
Андрущенко В. П., Андрущенко Т. В., Савельєв В. Л. Конституціалізація освітнього простору Європи: аксіологічний вимір. Київ: «МП Леся», 2017. 464 с.
Грицак Я. Цінності українців: pro et contra реформ в Україні. URL: http://zbruc.eu/node/37721
Паращенко Л., Громовий В. Уперед-назад до освіти, яка ґрунтується на цінностях (values-based education). URL: http://educationua. org/ua/articles/812-upered-nazad-do-osvitiyaka- gruntuetsya-na-tsinnostyakh-values-basededucation
Про Стратегію сталого розвитку України до 2030 року. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2. nsf/link1/JH6YF00A.html
Світове дослідження цінностей (World Values Survey). URL: http://www.worldvaluessurvey.org
Указ Президента України «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року» від 30 вересня 2019 р. № 722/2019. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/722/2019#Text
Ціннісно орієнтований підхід в освіті і виклики євроінтеграції: матеріали Міжнар. наук.-метод. конф. (Суми, 29–30 травня 2020 р.) / ред. колегія: В. М. Завгородня, А. М. Куліш та ін. Суми: Сумський державний університет, 2020. 272 с.
Amador, F., Martinho, A. P., Bacelar-Nicolau, P., Caeiro, S., Oliveira, C. P. (2015) Education for sustainable development in higher education: evaluating coherence between theory and praxis. Assessment & Evaluation in Higher Education. Volume 40, іssue 6: Assessing and Evaluating Sustainable Development in Higher Education, рр. 867–882. URL: https://doi.org/10.1080/02602938.2015.1054783
Broucker. B., De Wit, K., Verhoeven, J. C. (2018) Higher education for public value: taking the debate beyond New Public Management. Higher Education Research & Development. Volume 37, іssue 2. рр. 227–240. URL: https://doi.org/10.1080/07294360.2017.1370441.
Burger, P., Daubb, C.-H., Scherrerb, Y. M. (2010) Creating values for sustainable development. International Journal of Sustainable Development & World Ecology. Vol. 17, no. 1, pp. 1–3
Corbu, C. (1995) Culture and sustainable human development. Higher Education in Europe. Volume 20, issue 4, pp.168–169.
Garrison, J., Östman, L., Håkansson, M. (2015) The creative use of companion values in environmental education and education for sustainable development: exploring the educative moment. Environmental Education Research. Volume 21, issue 2, pp. 183–204. URL: https://doi.org/10.1080/13504622.2014.936157
Halliday, J. (1996) Values and further Education. British Journal of Educational Studies. Volume 44, issue 1, pp. 66–81. URL: https://doi.org/10.1080/00071005.1996.9974058
Lovat, T. J., Clement, Neville D. (2008) The pedagogical imperative of values education. Journal of Beliefs & Values. Studies in Religion & Education. Volume 29, issue 3, pp. 273–285. URL: https://doi. org/10.1080/13617670802465821
McClung, G. W., Werner, M. W. (2008) A Market/Value Based Approach to Satisfy Stakeholders of Higher Education. Journal of Marketing for Higher Education. Volume 18, issue 1, pp. 102–123. URL: https://doi. org/10.1080/08841240802100345
Nesterova, M, Dielini, M., Shynkaruk, L, Yatsenko, O. (2020). Trust as a cognitive base of social cohesion in the university communities, International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 8(1), 15–23. URL: https://doi.org/doi: 10.5937/IJCRSEE2001015N
Proctor, G., Cahill, J., Gore, S., Lees, J., Shloim, N. (2020) A not-knowing, values-based and relational approach to counselling education. British Journal of Guidance & Counselling. Volume 36, issue 1, pp. 13–29. URL: https://doi.org/10.1080/03069885.2021.1912289
Spitzeck, H., Siegenthaler, C. P. (2007) Value‐driven and Stakeholder‐based Ranking – A Closer Look at Evaluating “Education for Sustainable Development”. Higher Education in Europe. Volume 32, issue 1: Higher Education Ranking and its Ascending Impact on Higher Education, pp. 49–57. URL: https://doi. org/10.1080/03797720701618872
Tanggaard, L. (2020) Creating together – moving towards a ‘we-paradigm’ in educating for creativity. Multicultural Education Review.Volume 12, issue 1: Danish Experiences of “Togetherness” and Its Implications for Multicultural Education, pp. 4–16. URL: https://doi.org/10.1080/2005615X.2020.1720133