ПРАКТИЧНА ФІЛОСОФІЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В ОСВІТІ

Автор(и)

  • Сергій КЛЕПКО

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.1(80).04

Ключові слова:

компетентність, компетентнісний підхід, методологія, моделі компетентностей, професійний стандарт, репрезентація, філософія освіти, таксономія.

Анотація

Досліджуються підстави компетентнісного підходу як методології професійної підготовки у вищій школі і післядипломної педагогічної освіти, нормативні компетентнісні моделі професійного розвитку педагогічного працівника, що втілені у професійних стандартах, та представлення у них загальних і професійних компетентностей. Обґрунтовується розуміння компетентності як символічної репрезентації і необхідність формування загальної мети моделей компетентностей, що враховує динаміку кластерів компетентностей, та розроблення української компетентології за зразком таксономії освітніх інновацій з відкритим вихідним кодом «Глобальний освітній ландшафт 2021 року». Встановлюється роль філософії в освіті в дослідженні та запровадженні на практиці компетентнісного підходу.

Посилання

Аксер Єжи. Щоб навчав ти чужих дітей... Кілька думок про долю академічного вчителя / Укладачі В. Кметь, І. Мрака. Редкол.: І. Вакарчук (голова) та ін. Львів, 2008. 56 с. (Серія «Doctor Honorіs Causa»).

Вітченко А., Вітченко А. Компетентнісний підхід у сучасній вищій освіті: освітня інновація чи реформаторський симуляр доби постмодерну? // Вища школа. 2019. № 4 (177). С. 52–67.

Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1133 від 27.12.2019): Постанова Кабінету Міністрів України; Порядок від 21.08.2019 № 800 // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/800-2019-%D0%BF (дата звернення: 30.04.2020).

Кант И. Спор факультетов // Соч.: в 6 т. Т. 6. М.: Мысль. 1966. C. 311–349.

Клепко С. Ф. Наукова робота і управління знаннями: навчальний посібник. Полтава: ПОІППО, 2005. 201 с.

Клепко С. Ф. Травелог про репрезентацію знань в освіті Нідерландів // Постметодика. 2009. № 5–6 (89–90). С. 76–104.

Лунячек В. Е. Компетентнісний підхід як методологія професійної підготовки у вищій школі // Публічне управління: теорія та практика. 2013. № 1 (13). С. 155–162.

Лунячек В. Е. Компетентнісний підхід як методологія професійного розвитку працівника освіти // Нова педагогічна думка. Т. 102. № 2 (2020). С. 37–45. URL: https://doi.org/10.37026/2520- 6427-2020-102-2-37-45.

Методичні рекомендації для розроблення профілів ступеневих програм, включаючи програмні компетентності та програмні результати навчання/ пер. з англ. Національного експерта з реформування вищої освіти Програми Еразмус+, д-ра техн. наук, проф. Ю. М. Рашкевича. Київ: ТОВ «Поліграф плюс», 2016. 80 с.

Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2736 від 23.12.2020 року «Про затвердження професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)"».

Паламар С. Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучасної освіти // Освітологічний дискурс. 2018. № 1/2 (20/21). С. 267–278.

Петров Ю. А., Захаров А. А. Практическая методология. М., 1999.

Проєкт Професійного стандарту на посади «Асистент», «Викладач», «Старший викладач», «Доцент», «Професор». URL: https:// m o n . g o v. u a / s t o ra g e / a p p / m e d i a / g ro m a d s k e - o b g o v o r e n n y a / 2 0 2 0 / 0 1 / 3 0 / P r o f s t a n d a r d _ draft_2020.01.30.docx.

Професійний стандарт 05.02.2021 «Практичний психолог (соціальна сфера)». URL: https:// w w w. m e . g o v. u a / D o c u m e n t s / D e t a i l ? l a n g = u k - UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&ti tle=RestrProfesiinikhStandartiv.

Професійний стандарт 26.11.2020 «Практичний психолог закладу освіти». URL: https:// w w w. m e . g o v. u a / D o c u m e n t s / D e t a i l ? l a n g = u k - UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&ti tle=RestrProfesiinikhStandartiv.

Равен Джон, Ярыгин О. Н., Коростелев А. А. Компетентология: от праксеологии до социокибернетики // АНИ: педагогика и психология. 2017. №1 (18). URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/kompetentologiya-ot-prakseologii-dosotsiokibernetiki (дата обращения: 24.01.2020).

Розин В. М. Ознакомительная лекция. Киев, июнь 2002. URL: http://www.shkp.ru/lib/archive/ materials/kyiv2002/2

Хромець В. Л. Про “суперечку” наукової та професійної підготовки в університеті. URL: https:// youtu.be/sTUqDLn-miU

Что есть компетенция? Конструктивистский подход как выход из замешательства / Stoof, A., Martens, R.L., Van Merrienboer, J.J.G. (перевод с англ. Е. Орел). Источник: OPEN UNIVERSITY OF THE NETHERLANDS. Дата публикации: 12 мая 2004 года. URL: https://webcache.googleusercontent. com/search?q=cache:2uKSGgNQA6IJ:https://htlab. ru/knowledge/articles/chto-est-kompetentsiyakonstruktivistskiy- podkhod-kak-vykhod-iz-zameshate lstva/+&cd=1&hl=uk&ct=clnk&gl=ua&client=piriform.

Шубін О., Сіменко І., Пальцун І. Реалізація компетентнісного підходу у формуванні майбутніх фахівців як основа конкурентоспроможності сучасного ВНЗ // Вища освіта України. 2011. № 3. С. 119– 124. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2011_3_21

Щедровицкий Г. П. Методологический смысл оппозиции натуралистического и системо-деятельностного подходов // Избранные труды. М., 1996.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-03

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ ХХІ СТОЛІТТЯ: ПОШУК ПРІОРИТЕТІВ