PRACTICAL PHILOSOPHY OF COMPETENCE APPROACH IN EDUCATION

Authors

  • Sergii KLEPKO

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.1(80).04

Keywords:

competence, competence approach, methodology, competence models, professional standard, representation, philosophy of education, taxonomy.

Abstract

The bases of the competence approach as a methodology of professional training in higher school and postgraduate pedagogical education, normative competence models of professional development of a pedagogical worker, embodied in professional standards, and representation of general and professional competencies in them are investigated. The understanding of competence as a symbolic representation and the need to form a common goal of competency models, taking into account the dynamics of competence clusters, and the development of Ukrainian competence based on the taxonomy of open source educational innovations "Global Educational Landscape 2021". The role of philosophy in education in the research and implementation of the competency approach is established.

References

Аксер Єжи. Щоб навчав ти чужих дітей... Кілька думок про долю академічного вчителя / Укладачі В. Кметь, І. Мрака. Редкол.: І. Вакарчук (голова) та ін. Львів, 2008. 56 с. (Серія «Doctor Honorіs Causa»).

Вітченко А., Вітченко А. Компетентнісний підхід у сучасній вищій освіті: освітня інновація чи реформаторський симуляр доби постмодерну? // Вища школа. 2019. № 4 (177). С. 52–67.

Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1133 від 27.12.2019): Постанова Кабінету Міністрів України; Порядок від 21.08.2019 № 800 // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/800-2019-%D0%BF (дата звернення: 30.04.2020).

Кант И. Спор факультетов // Соч.: в 6 т. Т. 6. М.: Мысль. 1966. C. 311–349.

Клепко С. Ф. Наукова робота і управління знаннями: навчальний посібник. Полтава: ПОІППО, 2005. 201 с.

Клепко С. Ф. Травелог про репрезентацію знань в освіті Нідерландів // Постметодика. 2009. № 5–6 (89–90). С. 76–104.

Лунячек В. Е. Компетентнісний підхід як методологія професійної підготовки у вищій школі // Публічне управління: теорія та практика. 2013. № 1 (13). С. 155–162.

Лунячек В. Е. Компетентнісний підхід як методологія професійного розвитку працівника освіти // Нова педагогічна думка. Т. 102. № 2 (2020). С. 37–45. URL: https://doi.org/10.37026/2520- 6427-2020-102-2-37-45.

Методичні рекомендації для розроблення профілів ступеневих програм, включаючи програмні компетентності та програмні результати навчання/ пер. з англ. Національного експерта з реформування вищої освіти Програми Еразмус+, д-ра техн. наук, проф. Ю. М. Рашкевича. Київ: ТОВ «Поліграф плюс», 2016. 80 с.

Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2736 від 23.12.2020 року «Про затвердження професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)"».

Паламар С. Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучасної освіти // Освітологічний дискурс. 2018. № 1/2 (20/21). С. 267–278.

Петров Ю. А., Захаров А. А. Практическая методология. М., 1999.

Проєкт Професійного стандарту на посади «Асистент», «Викладач», «Старший викладач», «Доцент», «Професор». URL: https:// m o n . g o v. u a / s t o ra g e / a p p / m e d i a / g ro m a d s k e - o b g o v o r e n n y a / 2 0 2 0 / 0 1 / 3 0 / P r o f s t a n d a r d _ draft_2020.01.30.docx.

Професійний стандарт 05.02.2021 «Практичний психолог (соціальна сфера)». URL: https:// w w w. m e . g o v. u a / D o c u m e n t s / D e t a i l ? l a n g = u k - UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&ti tle=RestrProfesiinikhStandartiv.

Професійний стандарт 26.11.2020 «Практичний психолог закладу освіти». URL: https:// w w w. m e . g o v. u a / D o c u m e n t s / D e t a i l ? l a n g = u k - UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&ti tle=RestrProfesiinikhStandartiv.

Равен Джон, Ярыгин О. Н., Коростелев А. А. Компетентология: от праксеологии до социокибернетики // АНИ: педагогика и психология. 2017. №1 (18). URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/kompetentologiya-ot-prakseologii-dosotsiokibernetiki (дата обращения: 24.01.2020).

Розин В. М. Ознакомительная лекция. Киев, июнь 2002. URL: http://www.shkp.ru/lib/archive/ materials/kyiv2002/2

Хромець В. Л. Про “суперечку” наукової та професійної підготовки в університеті. URL: https:// youtu.be/sTUqDLn-miU

Что есть компетенция? Конструктивистский подход как выход из замешательства / Stoof, A., Martens, R.L., Van Merrienboer, J.J.G. (перевод с англ. Е. Орел). Источник: OPEN UNIVERSITY OF THE NETHERLANDS. Дата публикации: 12 мая 2004 года. URL: https://webcache.googleusercontent. com/search?q=cache:2uKSGgNQA6IJ:https://htlab. ru/knowledge/articles/chto-est-kompetentsiyakonstruktivistskiy- podkhod-kak-vykhod-iz-zameshate lstva/+&cd=1&hl=uk&ct=clnk&gl=ua&client=piriform.

Шубін О., Сіменко І., Пальцун І. Реалізація компетентнісного підходу у формуванні майбутніх фахівців як основа конкурентоспроможності сучасного ВНЗ // Вища освіта України. 2011. № 3. С. 119– 124. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2011_3_21

Щедровицкий Г. П. Методологический смысл оппозиции натуралистического и системо-деятельностного подходов // Избранные труды. М., 1996.

Published

2023-05-03

Issue

Section

EDUCATION PHILOSOPHY OF THE XXI CENTURI: SEARCH FOR PRIORITIES