СУЧАСНІ ПИТАННЯ МЕТОДОЛОГІЇ СИСТЕМИ НАУК ПРО СПЕЦІАЛЬНУ ОСВІТУ

Автор(и)

  • Віктор СИНЬОВ
  • Андрій ШЕВЦОВ

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.1(80).08

Ключові слова:

спеціальна освіта, інклюзивне навчання, особа з особливими освітніми потребами, методологічні принципи, системний підхід, синергетика.

Анотація

Суспільний інтерес до інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами спричинив інтенсифікацію наукових психолого-педагогічних досліджень у сфері спеціальної освіти. Це призводить до необхідності розглянути її методологію у площині епістемологічних моделей сучасного наукового дискурсу, зокрема з позицій постнекласичної парадигми та системно-синергетичного принципу. Проте основою цієї методології водночас залишаються базові положення теорії пізнання феноменів, пов’язаних із навчанням і психолого-соціально-педагогічною реабілітацією дітей та дорослих з обмеженнями життєдіяльності. Стаття присвячена питанням системного розгляду основних теоретичних принципів спеціальної освіти як мультидисциплінарної наукової галузі з використанням синергетичного підходу. Показано генетичний взаємозв’язок методологічних принципів дослідження спеціальної освіти та сходження від загальнонаукових принципів психолого-педагогічних досліджень до часткових, специфічних для спеціальної педагогіки.

Посилання

Максименко С. Д. Психологія учіння людини: генетико-моделюючий підхід: монографія. Київ: Вид. дім «Слово», 2013. 592 с.

Наказ МОН України від 16.07.2018 р. № 776 «Про затвердження концепції розвитку педагогічної освіти». URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennyakoncepciyi- rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

Синьов В. М. Визначення методологічних принципів досліджень в галузі корекційної педагогіки // Науковий часопис нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія: зб. наук. пр. Київ, 2008. Вип. 11. С. 3–8.

Синьов В. М. Корекція інтелектуальних порушень в учнів допоміжної школи // Вибрані наукові праці. Психолого-педагогічні проблеми дефектології та пенітенціарії. Київ: МП «Леся», 2010. 779 с.

Синьов В. М., Синьова Є. П. Загальні та специфічні закономірності психічного розвитку дитини при нормальному і ушкодженому зорі // Соціально- психологічні проблеми тифлопедагогіки: зб. наук. праць. 2003. Вип. № 1. С.1–7.

Синьов В. М., Шевцов А. Г. Нова стратегія розвитку корекційної педагогіки в Україні // Дефектологія. 2004. № 2. С. 6–10.

Шевцов А. Г. Освітні основи реабілітології: [монографія]. Київ: МП «Леся», 2009. 484 с.

Шевцов А. Г. Синергетичні принципи проектування педагогічного процесу як системи // Вища освіта України. 2003. № 2. С. 115–119 9. Шевцов А. Г., Никоненко Н. В. До питання про порівняння понятійно-термінологічного поля галузі спеціальної освіти в українській та англійській мовах // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): зб. наук. праць. 2019. Вип. 13. С. 324–340.

Выготский Л. С. Основные проблемы дефектологии // Собр. соч. Т. 5. Основы дефектологии. М.: Педагогика, 1983.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-03

Номер

Розділ

ЧАС РЕФОРМ: МЕТОДОЛОГІЯ ТА МЕТОДИКА ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ