MODERN METHODOLOGICAL ISSUES OF SPECIAL EDUCATION AS A SYSTEM OF SCIENCES

Authors

  • Viktor SYNIOV
  • Andriy SHEVTSOV

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.1(80).08

Keywords:

special education, inclusive education, individuals with special educational needs, methodological principles, system approach, synergetics.

Abstract

Public interest in inclusive education of individuals with disabilities has caused psychological and pedagogical scientific research works intensification in the field of special education. It has led to the need for considering its methodology in epistemological model of modern scientific discourse, in particular from the standpoint of post-non-classical paradigm as well as system and synergetic principle. Nevertheless, the foundations for this methodology remain the basic principles of epistemology of phenomena related to learning as well as to psychological, social and pedagogical rehabilitation of children and adults with disabilities. The issues of systematic and synergetic consideration on fundamental theoretical principles of special education as a multidisciplinary area field are discussed in the article. The genetic interconnection of special education principles and moving from general psychological and pedagogical scientific research principles to partial ones, specific for special pedagogy are highlighted.

References

Максименко С. Д. Психологія учіння людини: генетико-моделюючий підхід: монографія. Київ: Вид. дім «Слово», 2013. 592 с.

Наказ МОН України від 16.07.2018 р. № 776 «Про затвердження концепції розвитку педагогічної освіти». URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennyakoncepciyi- rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

Синьов В. М. Визначення методологічних принципів досліджень в галузі корекційної педагогіки // Науковий часопис нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія: зб. наук. пр. Київ, 2008. Вип. 11. С. 3–8.

Синьов В. М. Корекція інтелектуальних порушень в учнів допоміжної школи // Вибрані наукові праці. Психолого-педагогічні проблеми дефектології та пенітенціарії. Київ: МП «Леся», 2010. 779 с.

Синьов В. М., Синьова Є. П. Загальні та специфічні закономірності психічного розвитку дитини при нормальному і ушкодженому зорі // Соціально- психологічні проблеми тифлопедагогіки: зб. наук. праць. 2003. Вип. № 1. С.1–7.

Синьов В. М., Шевцов А. Г. Нова стратегія розвитку корекційної педагогіки в Україні // Дефектологія. 2004. № 2. С. 6–10.

Шевцов А. Г. Освітні основи реабілітології: [монографія]. Київ: МП «Леся», 2009. 484 с.

Шевцов А. Г. Синергетичні принципи проектування педагогічного процесу як системи // Вища освіта України. 2003. № 2. С. 115–119 9. Шевцов А. Г., Никоненко Н. В. До питання про порівняння понятійно-термінологічного поля галузі спеціальної освіти в українській та англійській мовах // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): зб. наук. праць. 2019. Вип. 13. С. 324–340.

Выготский Л. С. Основные проблемы дефектологии // Собр. соч. Т. 5. Основы дефектологии. М.: Педагогика, 1983.

Published

2023-05-03

Issue

Section

PERIOD OF CHANGE: EDUCATION PROCESS METHODOLOGY AND METHOD