ОСВІТА ЯК МЕХАНІЗМ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНОЇ ПАЛІТРИ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Євген БІДЕНКО

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2020.4(79).04

Ключові слова:

людина, культура, освіта, цінності, світогляд, виховання.

Анотація

Досліджується роль освіти у формуванні ціннісної архітектоні- ки особистості. Автор виходить із визнання освіти як механізму соці- алізації особистості, її підготовки до життя в реальному суспільстві. У цьому контексті освіта забез- печує особистість знаннями, фор- мує відповідні компетентності, ви- ховує цінності. Визнаючи, що роль освіти за кожним сегментом є ваго- мою і незаперечною, автор наголо- шує на фундаментальному значенні освіти у формування ціннісної палі- три особистості. Це пояснюється тим, що через систему освіти лю- дина долучається до людських цін- ностей, норм, світогляду, культу- ри. Вона формує своє внутрішнє єство, яке втілюється в характер і поведінку, зрештою, у спосіб бут- тя відповідно до призначення люди- ни. Процедура вибору цінностей за- лежить від політико-правової сис- теми держави, освітньої системи й педагогічних традицій, що утвер- дились у конкретному суспільстві. На індивідуальному рівні вибір цін- ностей є складним світоглядним, психологічним та інтелектуальним процесом, який, зокрема, визнача- ється діяльністю закладів освіти.

Посилання

Гершунский Б. С. Философия образования для ХХІ века: учебное пособие для самообразования. Изд. 2-е, перераб. и доп. М.: Педагогическое общество России, 2002. 512 с.

Романюк Л. Становлення цінностей особистості: концептуальна модель та її методологічний потенціал // Психологія особистості. 2013. № 1. С. 138–148.

Невмержицька О. В. Виховання цінностей особистості в епоху культурних змін // Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. 2015. № 1. С. 25–30.

Бойко А. М. Сутність, закономірності та принципи виховання і самовиховання як особистісно-соціального явища // Педагогіка. Інтегрований курс теорії та історії: навч.-метод. посіб. / за ред. А. М. Бойко; Полт. держ. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Київ; Полтава, 2004. С. 63–86.

Нікора А. О. Теорія та методика навчання суспільно-політичних дисциплін: навчальний посібник: у 2 кн. Кн. 2: Основи методики навчання суспільно-політичних дисциплін. Миколаїв: Іліон, 2013. 238 с.

Нечипоренко Л. С. Педагогічна культура. Харків: ХДУ, 1993. 145 с.

Елканов С. Б. Профессиональное самовоспитание учителя. М.: Просвещение, 1986. 143 с.

Сурмяк Ю., Кудрик Л. Стан і переспективи самовиховання в сучасній школі // Молодь і ринок. 2012. № 1. С. 70–74.

Овчаренко Н. В. Філософсько-освітній вимір виховного потенціалу феноменів самоактуалізації та самореалізації особистості // Грані. 2015. № 2. С. 48–52.

Бех І. Д. Виховання особистості: Сходження до духовності. Київ: Либідь, 2006. 272 с.

Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ: Грамота, 2005. 448 с.

Панфілов О. Ю. Сучасна освіта: світоглядні орієнтири // Теорія і практика управління соціальними системами. 2010. № 2. С. 19–24. 13. Терещенко Т. П. Аксіологічний вимір процесів глобалізації в культурно-освітньому просторі України // Нова парадигма. 2013. Вип. 116. С. 11–20.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-03

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ ХХІ СТОЛІТТЯ: ПОШУК ПРІОРИТЕТІВ