EDUCATION AS A MECHANISM OF FORMATION OF THE VALUE PALETTE OF PERSONALITY
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2020.4(79).04Keywords:
personality, culture, education, values, worldview, upbringing.Abstract
Тhe role of education in the formation of value architecture of the individual is studied. The author proceeds from the recognition of education as a mechanism of socialization of the individual, his preparation for life in real society. In this context, education provides the individual with knowledge, forms appropriate competencies, nurtures values. Recognizing that the role of education in each segment is important and indisputable, the author emphasizes the fundamental importance of education in the formation of the value palette of personality. This is due to the fact that through the education system a person joins the system of human values, norms, worldview, culture. It forms its inner being, which culminates in character and behavior, ultimately, in the way of being in accordance with the purpose of man. The procedure for choosing values depends on the political and legal system of the state, the educational system and pedagogical traditions that have been established in a particular society. At the individual level, the choice of values is a complex ideological, psychological and intellectual process, which is also determined by the activities of educational institutions.
References
Гершунский Б. С. Философия образования для ХХІ века: учебное пособие для самообразования. Изд. 2-е, перераб. и доп. М.: Педагогическое общество России, 2002. 512 с.
Романюк Л. Становлення цінностей особистості: концептуальна модель та її методологічний потенціал // Психологія особистості. 2013. № 1. С. 138–148.
Невмержицька О. В. Виховання цінностей особистості в епоху культурних змін // Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. 2015. № 1. С. 25–30.
Бойко А. М. Сутність, закономірності та принципи виховання і самовиховання як особистісно-соціального явища // Педагогіка. Інтегрований курс теорії та історії: навч.-метод. посіб. / за ред. А. М. Бойко; Полт. держ. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Київ; Полтава, 2004. С. 63–86.
Нікора А. О. Теорія та методика навчання суспільно-політичних дисциплін: навчальний посібник: у 2 кн. Кн. 2: Основи методики навчання суспільно-політичних дисциплін. Миколаїв: Іліон, 2013. 238 с.
Нечипоренко Л. С. Педагогічна культура. Харків: ХДУ, 1993. 145 с.
Елканов С. Б. Профессиональное самовоспитание учителя. М.: Просвещение, 1986. 143 с.
Сурмяк Ю., Кудрик Л. Стан і переспективи самовиховання в сучасній школі // Молодь і ринок. 2012. № 1. С. 70–74.
Овчаренко Н. В. Філософсько-освітній вимір виховного потенціалу феноменів самоактуалізації та самореалізації особистості // Грані. 2015. № 2. С. 48–52.
Бех І. Д. Виховання особистості: Сходження до духовності. Київ: Либідь, 2006. 272 с.
Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ: Грамота, 2005. 448 с.
Панфілов О. Ю. Сучасна освіта: світоглядні орієнтири // Теорія і практика управління соціальними системами. 2010. № 2. С. 19–24. 13. Терещенко Т. П. Аксіологічний вимір процесів глобалізації в культурно-освітньому просторі України // Нова парадигма. 2013. Вип. 116. С. 11–20.