ЗМІНА УПРАВЛІНСЬКОЇ ПАРАДИГМИ РОЗВИТКУ ОСВІТИ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2020.4(79).11Ключові слова:
розвиток освіти, децентралізація, «Нова українська школа», управлінська парадигма.Анотація
Визначаються нові характеристики парадигми розвитку вітчизняної освіти, що зумовлені активним розгортанням процесу децентралізації. Аналізуються закони України, що чинні у сфері управління освітою. За основу парадигмального бачення подальшого розвитку вітчизняної освіти визнається концепція «Нової української школи». Зміна управлінської парадигми розвитку освіти в умовах децентралізації вимагає активної участі в управлінні освітою місцевих громад, громадськості та навчальних закладів. У статті виділено та проаналізовано основні тенденції розвитку освіти в умовах децентралізації. До них віднесено зумовлені зміною управлінської парадигми розвитку освіти принципи впливу місцевих громад на формування освітньої політики, залучення громадськості до розв’язання освітніх проблем та широкої автономії навчальних закладів.
Посилання
Біла книга (Сили змін та вектори руху до нової освіти України) / ред. В. Громовий. Київ: Міжнародний благодійний фонд «Україна –3000», 2009. 156 с.
Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття»): Постанова КМУ Україні № 896 від 3 листопада 1993. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF
Закон України Про загальну середню освіту № 651-XIV від 13.05.1999 // Відомості Верховної Ради України. 1999. № 28. Cт. 230 (Редакція від 09.08.2019, підстава – 2745-VIII). URL: https://zakon.help/law/651-XIV/
Закон України Про місцеве самоврядування №280/97-ВР від 21.05.1997 // Відомості Верховної Ради України. 1997. № 24. Cт. 170 (Редакція від 01.12.2019, підстава – 199-IX). URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80
Закон України Про освіту № 2145-VIII від 05.09.2017 // Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Cт. 38 (Редакція від 09.08.2019, підстава – 2745-VIII). URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19
Критерії формування спроможної освітньої мережі в ОГТ: методологічно-інформаційний посібник / за ред. Т. Матвійчук, А. Пуцова, О. Руда, А. Седорченко / Міністерство освіти і науки України, Програма «U-LEAD з Європою», Шведсько-український проєкт «Підтримка децентралізації в Україні», SKL International. Київ, 2019. 67 с.
Лопушинський І. П., Ковнір О. І. Стан та перспективи реформування освіти в умовах децентралізації влади в Україні // Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2017. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Ttpdu_2017_1_31
Методичні рекомендації щодо створення системи управління освітою об’єднаних територіальних громад. Станом на 22 лютого 2016 р. / Розроблено Swedish association of local authorities and regions разом з Департаментом освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації. Хмельницький, 2016. 22 с.
Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої школи. Ухвалено рішенням колегії Міністерства освіти і науки України 27.10.2016. Київ, 2016. 40 с. URL: https:// decentralization.gov.ua/uploads/library/file/280/ konczepcziya.pdf
Якимчук О. І. Історичне значення і суперечності реалізації Державної національної програма «Освіта» («Україна ХХІ століття») // Освітній дискурс: збірник наукових праць. 2018. Вип. 8 (9–10). С. 80–91.