CHANGING THE MANAGEMENT PARADIGM OF EDUCATION DEVELOPMENT IN THE CONTEXT OF DECENTRALIZATION
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2020.4(79).11Keywords:
educational development, decentralization, New Ukrainian School, management paradigm.Abstract
New characteristics of the paradigm of development of national education are being identified, which appear due to the active deployment of decentralization processes in the Ukrainian state. The laws of Ukraine in the field of education management are analyzed. The concept of the "New Ukrainian School" is recognized as the basis of the paradigmatic vision of the further development of national education. Changing the management paradigm of education development in the context of decentralization requires active participation in the management of education of local communities, the public and the educational institutions themselves. The article highlights and analyzes the main trends in the development of education in a decentralized environment. These include the principles of the influence of local communities on the formation of educational policy, public involvement in solving educational problems and broad autonomy of educational institutions due to the change in the management paradigm of educational development.
References
Біла книга (Сили змін та вектори руху до нової освіти України) / ред. В. Громовий. Київ: Міжнародний благодійний фонд «Україна –3000», 2009. 156 с.
Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття»): Постанова КМУ Україні № 896 від 3 листопада 1993. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF
Закон України Про загальну середню освіту № 651-XIV від 13.05.1999 // Відомості Верховної Ради України. 1999. № 28. Cт. 230 (Редакція від 09.08.2019, підстава – 2745-VIII). URL: https://zakon.help/law/651-XIV/
Закон України Про місцеве самоврядування №280/97-ВР від 21.05.1997 // Відомості Верховної Ради України. 1997. № 24. Cт. 170 (Редакція від 01.12.2019, підстава – 199-IX). URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80
Закон України Про освіту № 2145-VIII від 05.09.2017 // Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Cт. 38 (Редакція від 09.08.2019, підстава – 2745-VIII). URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19
Критерії формування спроможної освітньої мережі в ОГТ: методологічно-інформаційний посібник / за ред. Т. Матвійчук, А. Пуцова, О. Руда, А. Седорченко / Міністерство освіти і науки України, Програма «U-LEAD з Європою», Шведсько-український проєкт «Підтримка децентралізації в Україні», SKL International. Київ, 2019. 67 с.
Лопушинський І. П., Ковнір О. І. Стан та перспективи реформування освіти в умовах децентралізації влади в Україні // Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2017. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Ttpdu_2017_1_31
Методичні рекомендації щодо створення системи управління освітою об’єднаних територіальних громад. Станом на 22 лютого 2016 р. / Розроблено Swedish association of local authorities and regions разом з Департаментом освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації. Хмельницький, 2016. 22 с.
Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої школи. Ухвалено рішенням колегії Міністерства освіти і науки України 27.10.2016. Київ, 2016. 40 с. URL: https:// decentralization.gov.ua/uploads/library/file/280/ konczepcziya.pdf
Якимчук О. І. Історичне значення і суперечності реалізації Державної національної програма «Освіта» («Україна ХХІ століття») // Освітній дискурс: збірник наукових праць. 2018. Вип. 8 (9–10). С. 80–91.