КОМПЕТЕНТІСНИЙ ПІДХІД В ОСВІТІ: УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ

Автор(и)

  • Оксана ЯКИМЧУК

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.3(78).02

Ключові слова:

людина, освіта, компетентність, компетентнісний підхід в освіті, знаннєво-інформаційна парадигма освіти, знання, уміння, навички, цінності, практична орієнтація освіти, життєтворчість освіти.

Анотація

Одним з найважливіших напрямів реформування сучасної української освіти є всебічне наскрізне впровадження та застосування компетентнісного підходу в навчанні, вихованні, практичній підготовці школярів. Традиційна знаннєво- інформаційна парадигма навчання виявилася неконкурентоспроможною: учні могли мати обширні знання, однак не могли їх реалізувати на практиці. Як показують дослідження, стара школа була переобтяжена формальними знаннями, які відсторонювали дитину від реальності. Практика показала, освітяни мають шукати нові, інноваційні, особистісно і практично орієнтовані методології навчання і виховання. Переорієнтація освіти на компетентнісну парадигму потребує додаткових досліджень.

Посилання

Компетентностный подход в образовании: методологический аспект: монография / под ред. С. Д. Якушевой. Новосибирск: Изд-во СибАК, 2016. 248 c.

Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ: «К.І.С.», 2004. С. 45–50.

Андрющенко Т. К. Компетентнісний підхід як стратегічний напрям розвитку освіти в Україні: теоретичний аспект // Педагогічна освіта: теорія і практика: зб. наук. праць. Кам’янець-Подільський: Вид. ПП Зволейко Д. Г., 2013. Вип. 13. С. 8–12.

Єрмаков І. Г., Пузіков Д. О. Проектне бачення компетентнісно спрямованої 12-річної школи: практико-зорієнтований посібник. Запоріжжя: Центріон, 2005. 112 с.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII // Відомості Верховної Ради. 2017. № 38–39.

Михайлишин Г. Й. Діагностика компетентнісного підходу в сучасній освіті // Гілея: науковий вісник: зб. наук. праць. Київ: ВІР УАН, 2012. Вип. 65 (№ 10). С. 428–435.

Равен Дж. Педагогическое тестирование: Проблемы, заблуждения, перспективы. М.: Когито- Центр, 2001. 142 с.

Давидов П. Компетентнісний підхід в освіті: онтологічно-гносеологічний аналіз // Науковий вісник Чернівецького університету: зб. наук. праць. Філософія. Чернівці: Чернівецький національний університет, 2011. Вип. 541–542. С. 126–130.

Competence Assessment in Education: Research, Models and Instruments / Editors: Detlev Leutner, Jens Fleischer, Juliane Grünkorn, Eckhard Klieme. Cham: Springer, 2017.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-03

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ ХХІ СТОЛІТТЯ: ПОШУК ПРІОРИТЕТІВ