COMPETENT APPROACH IN EDUCATION: UKRAINIAN REALITIES
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.3(78).02Keywords:
person, education, competence, competence approach in education, knowledge- information paradigm of education, knowledge, skills, abilities, values, practical orientation of education, life-creating education.Abstract
One of the most important areas of reforming modern Ukrainian education is the comprehensive through implementation and application of the competency approach in teaching, education, practical training of students. The traditional knowledge-information paradigm of learning proved to be uncompetitive: students could have extensive knowledge, but could not put it into practice. Studies show that the old school was overloaded with formal knowledge that distanced the child from reality. Practice has shown that educators should look for new, innovative, personality- and practice-oriented methodologies of teaching and education. The reorientation of education to the competence paradigm requires additional research. This article is devoted to clarifying the essence of the competency approach and the possibility of implementing theoretical knowledge about it in the educational practice of Ukraine.
References
Компетентностный подход в образовании: методологический аспект: монография / под ред. С. Д. Якушевой. Новосибирск: Изд-во СибАК, 2016. 248 c.
Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ: «К.І.С.», 2004. С. 45–50.
Андрющенко Т. К. Компетентнісний підхід як стратегічний напрям розвитку освіти в Україні: теоретичний аспект // Педагогічна освіта: теорія і практика: зб. наук. праць. Кам’янець-Подільський: Вид. ПП Зволейко Д. Г., 2013. Вип. 13. С. 8–12.
Єрмаков І. Г., Пузіков Д. О. Проектне бачення компетентнісно спрямованої 12-річної школи: практико-зорієнтований посібник. Запоріжжя: Центріон, 2005. 112 с.
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII // Відомості Верховної Ради. 2017. № 38–39.
Михайлишин Г. Й. Діагностика компетентнісного підходу в сучасній освіті // Гілея: науковий вісник: зб. наук. праць. Київ: ВІР УАН, 2012. Вип. 65 (№ 10). С. 428–435.
Равен Дж. Педагогическое тестирование: Проблемы, заблуждения, перспективы. М.: Когито- Центр, 2001. 142 с.
Давидов П. Компетентнісний підхід в освіті: онтологічно-гносеологічний аналіз // Науковий вісник Чернівецького університету: зб. наук. праць. Філософія. Чернівці: Чернівецький національний університет, 2011. Вип. 541–542. С. 126–130.
Competence Assessment in Education: Research, Models and Instruments / Editors: Detlev Leutner, Jens Fleischer, Juliane Grünkorn, Eckhard Klieme. Cham: Springer, 2017.