ДІАЛЕКТИКА СТАНОВЛЕННЯ АКСІОЛОГІЧНОЇ ПЛАТФОРМИ ОСОБИСТОСТІ В ПЕДАГОГІЧНОМУ ПРОЦЕСІ

Автор(и)

  • Євген БІДЕНКО

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.3(78).09

Ключові слова:

людина, культура, цінності, освіта, виховання.

Анотація

Процес становлення цінностей у системі освіти здійснюється в царині свободи вибору суб’єктом тієї системи цінностей, яку він усвідомлює як свою, що відповідає власному світогляду, життєвим пріоритетам. На становлення цінностей особистості безпосередньо або опосередковано впливає осмислення (й усвідомлення) людиною (дитиною, учнем, студентом) значення та ролі цінностей у процесі їх зіставлення з історичними реаліями, сьогоденням та баченням перспективи розвитку. Останнє формується культурою, освітою та вихованням. Провідну роль у становлення ціннісної палітри людини відіграє школа. Не принижуючи фізико-математичного чи природничо-географічного циклу навчальних предметів, зазначимо, що актуальні цінності формуються, насамперед, через цикл соціогуманітарних дисциплін, провідними серед яких є література, філософія, історія. Саме тут безпосередньо розглядаються приклади реалізації різноманітних за своєю сутністю цінностей, робляться учнями (студентами) певні висновки щодо моральної або аморальної поведінки персонажа твору, патріотичного або непатріотичного вчинку історичного діяча тощо. Тоді становлення цінностей у системі освіти не може відбуватися у відриві від загальносоціальних процесів та тенденцій, які своєю чергою формують запит на ту або іншу систему освіти, можливих впливів спадкових структур, колективного несвідомого і результатів інтелектуального, морального, емоційного та соціального розвитку.

Посилання

Скотний В. Г. Філософія: історичний і систематичний курс. Київ: Знання України, 2005. 576 с.

Тарарак Н. Г. Еволюція аксіологічних концепцій формування «ціннісних орієнтацій» в науковій думці // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Філософія. 2013. Вип. 41(1). С. 151–160.

Винничук Р. В. Актуалізація ідей та досвіду виховання загальнолюдських цінностей у сучасній системі освіти України // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 8. С. 100–106.

Невмержицька О. В. Виховання цінностей особистості в епоху культурних змін // Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. 2015. № 1. С. 25–30.

Бойко А. М. Сутність, закономірності та принципи виховання і самовиховання як особистісно-соціального явища // Педагогіка. Інтегрований курс теорії та історії: навч.-метод. посіб. / за ред. А. М. Бойко; Полт. держ. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Київ; Полтава, 2004. С. 63–86.

Черніченко Л. Д. Педагогічна аксіологія у навчально-виховному процесі інклюзивного закладу дошкільної освіти // Наука. Освіта. Молодь. 2015. С. 187–188. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_ files/stud_konferenzia/2015_2/65.pdf

Нікора А. О. Теорія та методика навчання суспільно-політичних дисциплін: навчальний посібник: у 2 кн. Кн. 2: Основи методики навчання суспільно-політичних дисциплін. Миколаїв: Іліон, 2013. 238 с.

Нікора А. О. Теорія аксіологічного підходу в освіті та практика його реалізації в процесі предметно-методичної підготовки майбутнього вчителя-суспільствознавця // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. 2015. № 1. С. 221–226.

Нечипоренко Л. С. Педагогічна культура. Харків: ХДУ, 1993. 145 с.

Елканов С. Б. Профессиональное самовоспитание учителя. М.: Просвещение, 1986. 143 с.

Сурмяк Ю., Кудрик Л. Стан і переспективи самовиховання в сучасній школі // Молодь і ринок. 2012. № 1. С. 70–74.

Шумілова І. Ф. Самоосвіта студентів з питань формування загальнокультурної компетентності // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип. 1. С. 318–328.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-04

Номер

Розділ

ГУМАНІЗАЦІЯ ОСВІТИ ТА ВИХОВАННЯ