DIALECTICS OF FORMATION OF THE AXIOLOGICAL PLATFORM PERSONALITIES IN THE PEDAGOGICAL PROCESS

Authors

  • Eugen BIDENKO

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.3(78).09

Keywords:

person, culture, values, education, upbringing.

Abstract

The process of formation of values in the education system is carried out in the field of freedom of choice by the subject of the value system, which he perceives as his own, corresponding to his own worldview, life priorities. The formation of personal values is directly or indirectly influenced by the understanding (and awareness) of man (child, pupil, student) of the meaning and role of values in the process of comparing them with historical realities, present and vision of development prospects. The latter is formed by culture, education and upbringing. The leading role in the formation of the value palette of man is played by the school. Without belittling the physical-mathematical or natural-geographical cycle of subjects, we note that current values are formed primarily through the cycle of socio-humanitarian disciplines, the leading among which are literature, philosophy, history. It is here that examples of the realization of values of various essences are directly considered, pupils (students) draw certain conclusions about the moral or immoral behavior of the character of the work, patriotic or unpatriotic actions of the historical figure, and so on. At the same time, the formation of values in the education system cannot occur in isolation from general social processes and trends, which in turn form a demand for a particular education system, its possible certain influences of hereditary structures, collective unconscious and intellectual, moral, emotional and social development.

References

Скотний В. Г. Філософія: історичний і систематичний курс. Київ: Знання України, 2005. 576 с.

Тарарак Н. Г. Еволюція аксіологічних концепцій формування «ціннісних орієнтацій» в науковій думці // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Філософія. 2013. Вип. 41(1). С. 151–160.

Винничук Р. В. Актуалізація ідей та досвіду виховання загальнолюдських цінностей у сучасній системі освіти України // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 8. С. 100–106.

Невмержицька О. В. Виховання цінностей особистості в епоху культурних змін // Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. 2015. № 1. С. 25–30.

Бойко А. М. Сутність, закономірності та принципи виховання і самовиховання як особистісно-соціального явища // Педагогіка. Інтегрований курс теорії та історії: навч.-метод. посіб. / за ред. А. М. Бойко; Полт. держ. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Київ; Полтава, 2004. С. 63–86.

Черніченко Л. Д. Педагогічна аксіологія у навчально-виховному процесі інклюзивного закладу дошкільної освіти // Наука. Освіта. Молодь. 2015. С. 187–188. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_ files/stud_konferenzia/2015_2/65.pdf

Нікора А. О. Теорія та методика навчання суспільно-політичних дисциплін: навчальний посібник: у 2 кн. Кн. 2: Основи методики навчання суспільно-політичних дисциплін. Миколаїв: Іліон, 2013. 238 с.

Нікора А. О. Теорія аксіологічного підходу в освіті та практика його реалізації в процесі предметно-методичної підготовки майбутнього вчителя-суспільствознавця // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. 2015. № 1. С. 221–226.

Нечипоренко Л. С. Педагогічна культура. Харків: ХДУ, 1993. 145 с.

Елканов С. Б. Профессиональное самовоспитание учителя. М.: Просвещение, 1986. 143 с.

Сурмяк Ю., Кудрик Л. Стан і переспективи самовиховання в сучасній школі // Молодь і ринок. 2012. № 1. С. 70–74.

Шумілова І. Ф. Самоосвіта студентів з питань формування загальнокультурної компетентності // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип. 1. С. 318–328.

Published

2023-05-04

Issue

Section

HUMANIZATION OF EDUCATION AND TRAINING