UKRAINIAN EDUCATION REFORM: 2007–2015

Authors

  • Oksana YAKYMCHUK

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.2(77).05

Keywords:

education reform, European integration in the area of education, Lisbon Declaration, Bologna Process.

Abstract

The first steps of reforming education after the declaration of independence, provided by the State National Program "Education" ("Ukraine of the XXI century"), revealed the first contradictions, overcoming which required a new philosophy and methodology of reform. Their contours for the ten-year period of state-building processes, defined by the Decree of the President of Ukraine "On Urgent Measures to Ensure the Functioning and Development of Education in Ukraine" (2005), turned out to be quite contradictory. On the one hand, the ideas of integration of our state into the European educational space were actively implemented, and on the other hand, the reform processes that began in the first half of the first decade of the new century began to slow down. How could such contradictory tendencies be combined and what did it ultimately lead to in the context of the qualitative growth of Ukrainian education? The research which results are stated in this article is devoted to this problem.

References

Про невідкладні заходи щодо запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 31 грудня 2005 р. № 1312. URL: http:// zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1312-2005-%D0%BF

Кашина Г. С., Сергієнко В. П. Зовнішнє незалежне оцінювання в освіті України: курс лекцій: навч. посіб. Луцьк, 2010. 115 с.

Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні: Указ Президента України від 20.03.2008 № 244/2008. URL: http://zakon2. rada.gov.ua/laws/show/244/2008

Інтеграція в європейський освітній простір: здобутки, проблеми, перспективи: монографія / за заг. ред. Ф.Г. Ващука. Ужгород: ЗакДУ, 2011. 560 с. (Серія «Євроінтеграція: український вимір». Вип. 16).

Закон України «Про ратифікацію Конвенції про визнання кваліфікацій з вищої освіти в Європейському регіоні» від 03.12.1999 № 1273-XIV // Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1999. № 51. Ст. 459.

Андрущенко В. П. Філософія освіти в постболонському просторі // Вища освіта України. 2006. № 1. С. 5–6.

Андрущенко В. П. Вища освіта в постболонському просторі: спроба прогностичного аналізу // Філософія освіти. 2005. № 2. С. 6–19. 8. Згуровський М. З. Болонський процес: головні принципи та шляхи структурного реформування вищої освіти України. Київ: Вид-во НТУУ «КПІ», 2006. 544 с.

Вища освіта: європейський вимір та українські перспективи: матеріали слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань науки і освіти 18 червня 2008 року. Київ: Парламентське видавництво, 2009. URL: http://kno.rada.gov.ua/komosviti/control/ uk/publish/ article;jsessionid=6066A0400FAB1E84E9 959C9F73C24540?art_id=48987&cat_id=45821

Published

2023-05-16

Issue

Section

EDUCATION PHILOSOPHY OF THE XXI CENTURI: SEARCH FOR PRIORITIES