TUTORING AS PEDAGOGICAL ACTION AND NEW PROFESSION: SYSTEMATIC APPROACH TO THE Natalia DEMYANENKO PROBLEM

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.2(77).09

Ключові слова:

тьютор, професійна підготовка тьютора, індивідуалізація освітнього простору, тьюторський супровід, індивідуальна освітня програма, самовдосконалення, саморозвиток.

Анотація

Сучасні тенденції розвитку цивілізації зумовлюють процеси ціло-життєвої освіти, проектують індивідуальність освітнього шляху на засадах гуманізації і відкритості, вмотивовуючи появу нових технологій його реалізації, породжуючи нові педагогічні професії. Відповідно замовлення на професію тьютора, тьюторський супровід в освітньому просторі України пояснюється прагненням людини до освітньої і професійної мобільності, осмисленої побудови власної освіти, самовдосконалення і саморозвитку. Системний аналіз проблеми тьюторингу з урахуванням історичного розвитку феномену та сучасних наукових позицій педагогіки супроводу (Н. Бєлякова, А. Зоткін, Т. Ковальова, М. Кулагіна, Н. Пилипчевська, Н. Погрібна, Т. Швець, P. Benson, L. Dam, H. Knauf, R. Pemberton, O. Smolnikova, K. VanLehn) дозволив трактувати його як педагогічну дію у зв’язках- залежностях понять: «тьютор», «індивідуалізація освіти», «освітній маршрут», «індивідуальна освітня траєкторія», «індивідуальна освітня програма», «тьюторський супровід». Тьютор професійно супроводжує процес конструювання педагогічного середовища у формальній, неформальній та інформальній освіті, обґрунтування індивідуального освітнього запиту, планування індивідуальної освітньої траєкторії, розроблення, методичне забезпечення і реалізацію індивідуальної освітньої програми. Із розвитком університетів проєктно- дослідницького типу, які головну цінність освіти вбачають у вмінні працювати з керованим майбутнім, а тьютор починає інтегрувати позицію наставника, асистента і проєктувальника. Опертя на контекстно-науковий відносницький підхід (А. Бойко, І. Бех) сприяло визначенню тьюторингу інноваційною освітньою технологією, а основою і умовою її впровадження – педагогічно доцільні суб’єкт-суб’єктні партнерські відносини тьютор-тьюторант. Наголос при цьому здійснено на індивідуально-соціалізуючому характері тьюторства, оскільки тьютор несе відповідальність не лише за рівень знань і компетентностей, а й за формування ціннісного виміру особистості. З урахуванням зростаючої потреби закладів освіти України у педагогах-тьюторах обґрунтовано перспективність їх фахової підготовки, необхідність уведення назви посади «тьютор» до національного Класифікатора професій. Представлено узагальнений досвід професійної підготовки викладача- тьютора випусковою кафедрою педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова в рамках магістерської освітньо-професійної програми 011 Освітні, педагогічні науки (Педагогіка вищої школи. Тьюторство).

Посилання

Белякова Н. Ю. Исторический опыт тьюторства в британской высшей школе. Высшее образование сегодня. 2006. № 8. С. 64–68.

Бойко А. М. Індивідуальні тьюторські завдання для самостійної роботи студентів ІІ–V курсів (інтегрований курс теорії та історії педагогіки). Київ; Полтава, 2010. 400 с.

Дем’яненко Н. М. Історичні витоки і сучасна модифікація тьюторства у вищій школі України. Вища освіта України. 2007. № 2 (дод. 1), т. 1. Тематичний випуск «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології». С. 30–33.

Дем’яненко Н. М. Тьюторство і тьюторська технологія: навчальна програма. Навчально-методичний комплекс фахової підготовки магістрів галузі знань 01 Освіта, спеціальності 011 Науки про освіту (Педагогіка вищої школи) за контекстно-тьюторською технологією (спеціалізації «Андрагогіка», «Тьюторство») / за ред. Н.М. Дем’яненко; Нац. пед. університет ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2017. Ч. ІІ. С. 160–179.

Дем’яненко Н. М. Тьюторство – технологія супроводу особистісно-професійного розвитку студентів. Історико-педагогічні студії: наук. часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2008. Вип. 2. С. 106–116.

Закон України «Про освіту». Київ, 2017.

Зоткин А. Идея тьюторства и проблема субъектности в образовании. Тьюторство: концепции, технологии, опыт. Томск, 2005. С. 23–35.

Ковальова Т. М. Тьюторское сопровождение в образовании: Образовательная программа для повышения квалификации. Томск, 2008. 18 с.

Кулагина М. Г. Рождение и воспитание детей в среде английской аристократии в ХVII–XVIII веках. Вестник всеобщей истории. 2009. Вып. 2. C. 82–91.

Пилипчевская Н. В. Тьюторская деятельность: теория и практика. Красноярск, 2009. 114 с.

Погрібна Н. Упровадження тьюторської діяльності в практику роботи закладу освіти. Інформаційний збірник МОН України. Київ, 2017. Вип. 23– 24 (69). С. 48–55.

Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітніх навчальних закладів України. Інформаційний збірник МОН України. Київ, 2017. Вип. 23–24 (69). С. 26–27.

Faculty success through mentoring: A guide for mentors, mentees, and leaders / Bland C. J. et. al. Lanham: R&L Education, 2009. 228 p.

Knauf H. Tutorenhandbuch. Einführung in die Tutorenarbeit. Bielefeld: Universitätsverlag, 2005. URL: https://www. zvab.com/9783937026343/Tutorenhandbuch-Einf%C3%BChrung-Tutorenarbeit-Livre-allemand-3937026347/plp

Smolnikova O. G. Self-control and reflective self-assessment as the basis of second language autonomous learning in higher education. Nowoczesna edukacja: filozofja, innowacja, doswiadczenie. Modern education: philosophy, innovations and experience. Nr 1(5). Lodz, 2016. P. 179–185.

VanLehn K. The Behavior of Tutoring Systems. International Journal of Artificial Intelligence in Education. 2006. Vol. 16, Issue 3. P. 227–265.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-16

Номер

Розділ

ЧАС РЕФОРМ: МЕТОДОЛОГІЯ ТА МЕТОДИКА ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ