TUTORING AS PEDAGOGICAL ACTION AND NEW PROFESSION: SYSTEMATIC APPROACH TO THE Natalia DEMYANENKO PROBLEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.2(77).09

Keywords:

tutor, tutor training, individualization of educational space, tutor support, individual educational program, self-improvement, self-development.

Abstract

The systematic analysis of tutoring in the context of historical development of this phenomenon and modern scientific positions of support pedagogy (works by A. Boyko, A. Zotkin, T. Kovaliova, M. Kulagina, N. Pylypchevska, N. Pohribna, T. Shvets, P. Benson, L. Dam, H. Knauf, R. Pemberton) allowed to interpret it as a pedagogical action related to the dependent concepts: "tutor", "individualization of education", "educational route", "individual educational trajectory", "individual educational program", "tutoring". Tutor professionally supports building of pedagogical environment in formal, non-formal and informal education, benefiting from individual educational request, planning of individual educational trajectory, developing, providing methodologically and implementing individual educational program. Reliance on the contextual-scientific relational approach contributed to the recognition of tutoring as innovative educational technology, and pedagogically appropriate subjectsubjective tutor-student relations became the basis and condition for its implementation. Focus was on the individual-socializing nature of tutoring, as tutor was responsible not only for the level of knowledge and competencies, but also for the formation of values in personality. The "tutor" occupation was introduced in the dictionary of occupational titles of Ukraine to meet the increasing demand for educational institutions in teachers-tutors. An experience of professional training of teacher-tutor in the framework of the master's educational and professional program 011 Sciences in Education, Pedagogy (Pedagogy of the Higher School. Tutoring) was generalized by the Department of Pedagogy and Psychology of the Higher School of the National Pedagogical Drahomanov University.

References

Белякова Н. Ю. Исторический опыт тьюторства в британской высшей школе. Высшее образование сегодня. 2006. № 8. С. 64–68.

Бойко А. М. Індивідуальні тьюторські завдання для самостійної роботи студентів ІІ–V курсів (інтегрований курс теорії та історії педагогіки). Київ; Полтава, 2010. 400 с.

Дем’яненко Н. М. Історичні витоки і сучасна модифікація тьюторства у вищій школі України. Вища освіта України. 2007. № 2 (дод. 1), т. 1. Тематичний випуск «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології». С. 30–33.

Дем’яненко Н. М. Тьюторство і тьюторська технологія: навчальна програма. Навчально-методичний комплекс фахової підготовки магістрів галузі знань 01 Освіта, спеціальності 011 Науки про освіту (Педагогіка вищої школи) за контекстно-тьюторською технологією (спеціалізації «Андрагогіка», «Тьюторство») / за ред. Н.М. Дем’яненко; Нац. пед. університет ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2017. Ч. ІІ. С. 160–179.

Дем’яненко Н. М. Тьюторство – технологія супроводу особистісно-професійного розвитку студентів. Історико-педагогічні студії: наук. часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2008. Вип. 2. С. 106–116.

Закон України «Про освіту». Київ, 2017.

Зоткин А. Идея тьюторства и проблема субъектности в образовании. Тьюторство: концепции, технологии, опыт. Томск, 2005. С. 23–35.

Ковальова Т. М. Тьюторское сопровождение в образовании: Образовательная программа для повышения квалификации. Томск, 2008. 18 с.

Кулагина М. Г. Рождение и воспитание детей в среде английской аристократии в ХVII–XVIII веках. Вестник всеобщей истории. 2009. Вып. 2. C. 82–91.

Пилипчевская Н. В. Тьюторская деятельность: теория и практика. Красноярск, 2009. 114 с.

Погрібна Н. Упровадження тьюторської діяльності в практику роботи закладу освіти. Інформаційний збірник МОН України. Київ, 2017. Вип. 23– 24 (69). С. 48–55.

Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітніх навчальних закладів України. Інформаційний збірник МОН України. Київ, 2017. Вип. 23–24 (69). С. 26–27.

Faculty success through mentoring: A guide for mentors, mentees, and leaders / Bland C. J. et. al. Lanham: R&L Education, 2009. 228 p.

Knauf H. Tutorenhandbuch. Einführung in die Tutorenarbeit. Bielefeld: Universitätsverlag, 2005. URL: https://www. zvab.com/9783937026343/Tutorenhandbuch-Einf%C3%BChrung-Tutorenarbeit-Livre-allemand-3937026347/plp

Smolnikova O. G. Self-control and reflective self-assessment as the basis of second language autonomous learning in higher education. Nowoczesna edukacja: filozofja, innowacja, doswiadczenie. Modern education: philosophy, innovations and experience. Nr 1(5). Lodz, 2016. P. 179–185.

VanLehn K. The Behavior of Tutoring Systems. International Journal of Artificial Intelligence in Education. 2006. Vol. 16, Issue 3. P. 227–265.

Downloads

Published

2023-05-16

Issue

Section

PERIOD OF CHANGE: EDUCATION PROCESS METHODOLOGY AND METHOD