SOFT SKILLS ЕПОХИ «ПЛИННОЇ МОДЕРНОСТІ»: ЯК ЗМІНЮЄТЬСЯ ЗМІСТОВЕ НАПОВНЕННЯ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.2(89).03Ключові слова:
компетентність, освіта, сучасність, м’які навички, навчання.Анотація
Засадничими уміннями в умовах сучасного світу є уміння навчатися та перенавчатися, тобто позбуватися загальноприйнятих шаблонів та уніфікованих правил, стереотипних взірців та алгоритмів вирішення завдань тощо. Низка соціальних інституцій, як- то освіта, управлінські й бізнесові структури тощо відгукуються на виклики світу, акцентуючи увагу на розвиток й використання soft skills. Ці компетнентності розуміються радше як засадничі як у професійній, так й у повсякденній діяльності. Вони дозволяють гнучко реагувати на виклики світу й «підсилюють» низку професійних компетентностей. Загалом, вони презентують певну сукупність психологічно-соціальних навичок, які визначають ціннісно-мотиваційну поведінку людини й включають рефлексивні навички, такі як здатність неупереджено й ефективно вести пошук рішень різноманітних проблем, вибудовувати продуктивну міжособистісну комунікацію тощо. Такі навички дозволяють людині ефективно співпрацювати зі своїм оточенням, успішно реалізовувати свій внутрішній потенціал, досягати своїх цілей тощо. Окреслення стратегій розвитку soft skills в освітньому процесі ґрунтується на розумінні освіти як відкритої, складної, ризоморфної системи, яка перебуває у стані саморозвитку й самозміни, визнання знання як джерела особистісної трансформації суб’єктів навчання, визнанні людини як складної, комунікативної, здатної до самотрансформації.
Посилання
Ганаба С.О. (2021). Самоорганізація як компетентність: поворот до особистісно- орієнтованої освіти. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. Серія. Педагогічні науки. № 1. С. 30–42. 2. Коваль К. (2015). Розвиток soft skills у студентів – один із чинників для їх працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. № 2. С. 162–168.
Короткевич К. Поняття самоорганізації навчання у контексті самоорганізації професійної підготовки майбутніх викладачів хореографічних дисциплін. Молодь і ринок. 2020. № 3. С. 162–168.
Культурно-гуманітарні стратегії розвитку університетської освіти в умовах динамічної суспільної трансформації : монографія / Л. С. Горбунова, М.А. Дебич, В. В. Зінченко, І. М. Сікорська, І.В. Степаненко, О. М. Шипко / За ред. І.В. Степаненко. Київ. ІВО НАПН України, 2018. 280 с.
Табачковський В. Людина-екзистенція- історія. Київ : Наукова думка, 1993. 184 с.
Фіалко Н. Мотивація як підгрунтя легитимації: антропологічний та психологічний, правовий та освітній підходи. Філософія освіти. 2021. № 27(2). С. 160–174.
Фрейре П. Педагогіка свободи: Етика, демократія і громадянська мужність / пер. з анг. О. Демянчука. Київ : Видав. дім «КМ Академія», 2004. 120 с.
Latour B. Lacrise sanitaire incite a se preparer ala mutation climatique. Le Monde. 25 mars 2020 P. 6. URL: https://www.lemonde.fr/idees/article/2020/03/25/la-crise-sanitaire-incite-a-sepreparer- a-la-mutation-climatique_6034312_3232.html.
Nietzscbe F. Twilight of the idols and the antichrist. Vienna, 1988. Dover philosophical classics. 320 p.
Nick Horney. Leadership Agility in a VUCA World. URL: http://leadership-agility.net/wp-content/ uploads/2015/01/ Leadership-Agility-in-a-VUCA-World-1-12-15.pdf.