SOFT SKILLS IN THE ERA OF “LIQUID MODERNITY”: HOW THE CONTENT OF EDUCATION IS CHANGING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.2(89).03

Keywords:

competence, education, modernity, soft skills, training.

Abstract

Basic skills in the conditions of the modern world are the ability to learn and relearn, that is, to get rid of generally accepted templates and unified rules, stereotypical patterns and algorithms for solving tasks, etc. A number of social institutions, such as education, management and business structu res, etc. respond to the challenges of the world, emphasizing the development and use of soft skills. Rather, these competencies are understood as fundamental in both professional and everyday activities. They allow a flexible response to the challenges of the world and “strengthen” a number of professional competencies. In general, they present a certain set of psychological and social skills that determine the value-motivational behavior of a person and include reflective skills, such as the ability to impartially and effectively search for solutions to various problems, build productive interpersonal communication, etc. Such skills allow a person to effectively cooperate with his environment, successfully realize his inner potential, achieve his goals, etc. The outline of strategies for the development of soft skills in the educational process is based on the understanding of education as an open, complex, rhizomorphic system that is in a state of self-development and self-change, recognition of knowledge as a sou rce of personal transformation of subjects of training, recognition of a person as complex, communicative, capable of self-transformation.

References

Ганаба С.О. (2021). Самоорганізація як компетентність: поворот до особистісно- орієнтованої освіти. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. Серія. Педагогічні науки. № 1. С. 30–42. 2. Коваль К. (2015). Розвиток soft skills у студентів – один із чинників для їх працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. № 2. С. 162–168.

Короткевич К. Поняття самоорганізації навчання у контексті самоорганізації професійної підготовки майбутніх викладачів хореографічних дисциплін. Молодь і ринок. 2020. № 3. С. 162–168.

Культурно-гуманітарні стратегії розвитку університетської освіти в умовах динамічної суспільної трансформації : монографія / Л. С. Горбунова, М.А. Дебич, В. В. Зінченко, І. М. Сікорська, І.В. Степаненко, О. М. Шипко / За ред. І.В. Степаненко. Київ. ІВО НАПН України, 2018. 280 с.

Табачковський В. Людина-екзистенція- історія. Київ : Наукова думка, 1993. 184 с.

Фіалко Н. Мотивація як підгрунтя легитимації: антропологічний та психологічний, правовий та освітній підходи. Філософія освіти. 2021. № 27(2). С. 160–174.

Фрейре П. Педагогіка свободи: Етика, демократія і громадянська мужність / пер. з анг. О. Демянчука. Київ : Видав. дім «КМ Академія», 2004. 120 с.

Latour B. Lacrise sanitaire incite a se preparer ala mutation climatique. Le Monde. 25 mars 2020 P. 6. URL: https://www.lemonde.fr/idees/article/2020/03/25/la-crise-sanitaire-incite-a-sepreparer- a-la-mutation-climatique_6034312_3232.html.

Nietzscbe F. Twilight of the idols and the antichrist. Vienna, 1988. Dover philosophical classics. 320 p.

Nick Horney. Leadership Agility in a VUCA World. URL: http://leadership-agility.net/wp-content/ uploads/2015/01/ Leadership-Agility-in-a-VUCA-World-1-12-15.pdf.

Published

2023-08-30

Issue

Section

EDUCATION PHILOSOPHY OF THE XXI CENTURI: SEARCH FOR PRIORITIES