ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ІНКЛЮЗИВНОМУ КЛАСІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.2(89).09Ключові слова:
інклюзія, освітній процес, технології викладання, методичні рекомендації, інклюзивне правове забезпечення, моделі інклюзивного навчання.Анотація
У статті розглядаються сучасні критерії засобів організації освітнього процесу в інклюзивному класі. Проаналізовано основні підходи до формування особистості та побудови навчання в інклюзивному середовищі. Зокрема, акцент робиться на тому, що кожна дитина є особистістю, і завдання вчителів (викладачів) – розвивати та поглиблювати знання учнів (студентів). Особливості інклюзивних освітніх технологій насамперед ґрунтуються на практичних результатах та напрацюваннях фахівців з питань інклюзії. Це спільна робота та аналіз результатів педагогічної діяльності викладачів, психологів, дефектологів та інших спеціалістів для роботи з дітьми з особливими потребами. Актуальним питанням інклюзивної освіти є використання креативних технологій та особливостей їх застосування у навчанні учнів (студентів) з особливими потребами. Нагальним питанням сучасної інклюзивної освіти є професіоналізм педагогічних працівників, засвоєння ними передових науково-методичних розробок інклюзії та особливостей застосування їх на практиці.
Посилання
майбутнього вчителя як категорія дидактики. Вісник ОДУ. № 4. С. 43–49.
Коваленко, А.В. (2008). Технологічна культура майбутніх учителів іноземної мови. Вища освіта сьогодні. № 3. С. 75–79.
Лола, В.Г. (2002). Ґенеза поняття «техногологічна культура». Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : збірник наукових праць. Київ–Запоріжжя : ЗОІППО, вип. 22, с. 99–102.
Колупаєва, А.А. (2011). Діти з особливими потребами та організація їх навчання. Основи інклюзивної освіти : навчально-методичний посібник. Київ : «АТОПОЛ». 2011. 273 с.
Мартиненко, І.В. (2016). Особливості комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення : монографія. Київ : ДІА, 308 с.
Нагорна, О.Б. (2013). Особливості корекційно-виховної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами : навчально-методичний посібник. НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти», Київ, 140 с.
Liubarets, V., Bakhmat, N., Matviienko, O., Tsykhmeistruk, O., Feltsan, I. (2021). Formation of professional competence of assistant teacher of inclusive education in secondary education institutions. Pedagogika-Pedagogy. Volume 93, Number 9, рр. 1279–1294. https://doi.org/10.53656/ped2021- 9.09.
Liubarets, V., Vasylieva, H. (2021). Educational workers methodological competence formation in the conditions of inclusive learniig. Paradigm of knowledge. Frankfurt, 1(45), рр. 154–175. https://naukajournal.org/ index.php/Paradigm/article/view/2274.
Muller, O.Y. (2019). Development of methodological competence of university teachers in the context of inclusive education : abstract of the dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences. https://www.dissercat. com/ content/razvitie-metodicheskoi-kompetentnosti-prepodavatelei-vuza-v-usloviyakh-inklyuzivnogo-obrazov.
Loreman, T., Deppeler, J.M., Harvey, D.H.P. (2005). Inclusive education: a practical guide to supporting diversity in the classroom. Sydney : Allen and Unwin. https://naukajournal.org/index.php/Paradigm/ article/view/2274.
Mainstreaming in Education; the Italian model and opportunities in the Countries of Southern Europe (2002). https://naukajournal.org/index.php/Paradigm/article/view/2274.
Salamankca Declaration (1994). Availability of inclusive education in the world (World Conference on Special Needs Education Access and Quality). https://www.5.ua/ukrayina/inkliuzyvna-osvita-salamanskudeklaratsiiu- pereklaly-ukrainskoiu-shcho-tse-oznachaie-176591.html.
UN Convention “On the Protection of the Rights of the Disabled” (2006). https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_g71#Text.
UN Standard Rules on Equal Opportunities for Persons with Disabilities (1993). https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/995_g71#Text.