ЕКОЛОГІЧНА (ПРИРОДО- ВІДПОВІДНА) ЕТИКА Г.С. СКОВОРОДИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.2(89).12

Ключові слова:

екологічна етика, природовідповідна етика, ноосферна парадигма освіти, ноосферогенез, сталий розвиток.

Анотація

Більш ніж 16-місячний спротив України російській агресії припав на відзначення 300-річного ювілею філософа, поета, мислителя, автора оригінальних етичних поглядів Григорія Савича Сковороди. Характерною особливістю його світогляду був ґрунт реального життя тогочасної української дійсності. Сковорода став воістину народним філософом. У своїх творах він робив наголос на суспільно-політичних, державних, педагогічних, етичних питаннях. Твори Сковороди вважаються науковим та літературним доробком з потужним синергетичним ефектом, який ще очікує завзятих дослідників. Завданнями дослідження є обґрунтування потреби ноосферного наукового світогляду викладачів і студентів та визначення шляхів його подальшого упровадження в умовах цифровізації освітнього процесу й дистанційного навчання. Практична цінність роботи полягає у можливості застосування отриманих авторами результатів щодо: моделювання екологічної підготовки фахівців у вітчизняній системі вищої освіти; розробки навчальних планів, програм, навчальних і методичних посібників для поширення знань про цілісність світу, екологічну етику, мислення, світогляд, свідомість, культуру загалом; необхідності розбудови природоузгодженого, екологічно безпечного, гармонійного, сталого суспільства. Розвиток ноосферного світогляду сприяє ідеї глобалізації освіти, процесу взаємодії національних систем навчання, універсалізації стандартів, характеристик і параметрів глобальної системи освіти.

Посилання

Бакуменко, О. (2022). Філософ щастя: серія «Життя Славетних». Київ : Дніпро. 234 с.

Бугайов, О.П., Рудько, Г.І., Білявський, Г.О., Яцишин, А.В. (2018). Екологічна безпека людини у Всесвіті: ресурсно- енергоінформаційний аспект: у 2 т. Київ; Чернівці : Букрек. Т. 1. 544 с.; Т. 2. 448 с.

Булгакова, Н.Б., Рахманов, В.О. (2022). Методика викладання у вищій школі. Київ : Тов. ЧП «Ком-Прінт». 230 с.

Вернадський, В.І. (1997). Наукова думка як планетарне явище. Київ : Наукова думка. 270 с.

Саєнко, Т.В. (2020.) Енергоінформаційний потенціал особистості у контексті ноосферогенезу. Вища освіта України : теоретичний та науково- методичний часопис. № 3 (78). С. 33–40.

Саєнко, Т.В. (2020). Ноосферний розвиток особистості в умовах перехідного періоду. Вісник НАУ. Серія: Педагогіка. Психологія : збірник наукових праць. Київ : НАУ, Вип. 1 (16). С. 123–130.

Сковорода, Г.С. (2011). Сад Божественних пісень. Київ : Відкрита книга.

Стадниченко, В. (2012.) Садівник щастя: Сковорода як дзеркало України. Київ : Криниця. 496 с.

Шаян, В. (1984). Григорій Сковорода. Лицар святої борні. Hamilton, Canada: Ukrainian Native Faith Church. 109 c.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-31

Номер

Розділ

ГУМАНІЗАЦІЯ ОСВІТИ ТА ВИХОВАННЯ