ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКИХ ЯКОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.2(93).15Ключові слова:
громадянське виховання, асертивність, громадянська якість, громадянська гідність, суспільна цінність, громадянська вихованість, патріотизмАнотація
У статті розглядаються основні громадянські якості особистості, зокрема уміння захищати свої інтереси, поважати інтереси та права інших, що має формуватися з раннього дитинства в межах виховання асертивності як здатності особи діяти незалежно від зовнішнього впливу й оцінок, упевнено відстоювати свої права, поважаючи права інших. Проаналізовано громадянську гідність як квінтесенцію громадянського виховання особистості. Громадянська гідність як важлива громадянська якість допомагає особі усвідомити своє місце в суспільстві, свої права й обов’язки, відчути персональну відповідальність перед співвітчизниками, Батьківщиною та самою собою і визначає в кінцевому підсумку її громадянську поведінку. Відзначається, що почуття громадянської гідності передбачає переживання позитивного ставлення до самого себе як громадянина й вимагання такого самого ставлення з боку інших, допомагає людині усвідомити своє місце в суспільстві, свій громадянський обов’язок, відповідальність перед співвітчизниками, Батьківщиною та самою собою і визначає її громадянську поведінку. За результатами виховання окреслених вище громадянських якостей і чеснот відбувається становлення патріота і громадянина України. При цьому як патріот людина відчуває любов до своєї Батьківщини, а як громадянин вона усвідомлює свої обов’язки перед нею.
Посилання
Артюшенко, О. (2017). Гідність як цінність буття українського суспільства. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. Вип. 10. С. 7–12.
Бех, І. Д. (1998). Психолого-педагогічні умови виховання у молоді громадянськості. Громадянське виховання молоді в умовах трансформації суспільства: зб. наук. ст. Черкаси. С. 3–6.
Бобрицький, В. І. (2019). Феномен громадянської освіти у філософському, соціальному і освітньому контекстах. Освітній дискурс: збірник наукових праць. Випуск 11 (3). С. 7–19.
Вдовіченко, С., & Кампо, В. (2012). Право на людську гідність: українська теорія і практика у контексті європейського досвіду. Вісник Конституційного Суду України. 2012. № 4. С. 55–62.
Гончаренко, С. (2012). Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
Гук, О. (2012). Асертивність як складова культури демократичного врядування. Демократичне врядування: науковий Вісник. Вип. 9. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2022/feb/26892/guk.pdf.
Гупан, Н., & Прометун, О. (2008). Формування критичного мислення учнів у процесі навчання прав людини. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: збірник наук. праць / Уманський держ. пед. ун-т ім. П. Тичини. Умань. № 27. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Hupan_Nestor/Formuvannia_krytychnoho_myslennia_uchniv_u_protsesi_navchannia_prav_liudyny/.
Зубрицька, Л. Й., & Побережник, А. Я. (2018). Громадянська освіта у творчості Сергія Рябова як спосіб поширення та утвердження цінностей громадянського суспільства. Наукові записки кафедри політології НаУКМА. Вип. 1. С. 95–107.
Карпушевська, Л. Р. (2016). Теоретико-методологічні засади становлення громадянських якостей вихованців інтернатних закладів. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Вип. 20 (1). С. 210–222.
Конституція України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. URL: https://ips.ligazakon.net/document/Z960254K.
Кремень, В. Г. (Ред). (2008). Енциклопедія освіти. Київ: Юрінком Інтер. 1040 с.
Марущак, Н. В. (2018). Деякі аспекти розуміння людської гідності у працях видатних представників філософської думки Нового часу. Forum Prava. (4). С. 33–41.
Про схвалення Концепції розвитку громадянської освіти в Україні. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 р. № 710-р Київ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80#n299.
Продан, Т. (2017). Людська гідність між мораллю і правом. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. Вип. 9. С. 18–25.
Ремех, Т. А. (2018). Сутність і структура громадянської компетентності учня Нової української школи. Український педагогічний журнал. № 2. С. 34–41.
Сухомлинська, О. (1999). Ідеї громадянськості й школа в Україні. Шлях освіти. № 4. С. 20–25.
Фальова, О. Є. (2015). Асертивність як фактор самореалізації особистості жінки. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Серія «Психологія». Вип. 50. С. 258–267.
Ціпан, Т. С. (2012). Педагогічні умови громадянського вихованняпідлітків у дитячо-юнацьких об’єднаннях: дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / Ціпан Тетяна Степанівна. Рівне. 23 с.
Швець, Т. Е. (2001). Громадянськість особистості як основний критерій ставлення громадянського суспільства. Держава і право. Ін-т держави і права ім. В. Корецького. № 9. С. 517–527. URL: https://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp15/shvec_tezi.pdf.