КОНЦЕПЦІЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДО ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.3(94).05Ключові слова:
концепція, професійна підготовка, майбутній фахівець, фізична реабілітація, здоров’язбережувальне освітнє середовище, здоров’язбережувальні технологіїАнотація
У статті окреслено передумови створення концепції професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до формування здоров’язбережувального освітнього середовища: сучасні процеси становлення демократичної, правової, соціальної держави, розвиток засад громадянського суспільства, інтеграції України до Європейського співтовариства, реалізації освітньої реформи; спрямованість сучасної політики нашої держави у сфері реабілітації на збереження та оздоровлення нації. Метою створення концепції професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до формування здоров’язбережувального освітнього середовища є задоволення індивідуальних потреб здобувачів закладу вищої освіти щодо особистісного та професійного зростання за фахом, а також задоволення потреб держави у кваліфікованих спеціалістах з високим рівнем професіоналізму, здатних грамотно та відповідально проводити оздоровчу та реабілітаційну роботу з різним контингентом населення, впроваджувати в освітній процес здоров’язбережувальні та інтерактивні технології, сприяти гармонійному розвитку особистості, формуванню життєво необхідних навичок, розвитку фізичних якостей, зміцненню здоров’я та підготовці людини з обмеженими можливостями до активної трудової діяльності. Розкрито структуру та зміст професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації, передбачено організаційні заходи щодо підвищення якості життя особистості шляхом максимального відновлення функціональних рухових можливостей. Запропоновано шляхи та наведено очікувані результати реалізації Концепції. Реалізація Концепції сприятиме створенню єдиного освітнього простору, спрямованого на забезпечення процесу професійної підготовки компетентного фахівця сфері реабілітації нового покоління, підготовленого до здійснення здоров’язбережувальної діяльності та конкурентоспроможного на ринку оздоровчо-реабілітаційних послуг.
Посилання
Андрущенко, В. П., & Бондар, В. І. (2015). Модернізація педагогічної освіти в контексті викликів XXI століття. Європейські педагогічні студії, Вип. 5–6. С. 54–63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/epc_2015_5-6_8.pdf
Бєлікова, Н. О. (2012). Концептуальні підходи до формування готовності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до здоров’язбережувальної діяльності. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, №1. С. 17–21.
Бєлікова, Н. О. (2012). Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до здоров’язбережувальної діяльності : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ. 45 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/ handle/123456789/7876.pdf
Гаркуша, С. В., Гаркуша, В. В., Короп, М. Ю., & Гришко, Л. Г. ( 2016). Сучасні проблеми галузі фізичного виховання в аспекті здоров’язбереження учнів та студентів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Вип. 139. Т. І. Чернігів : ЧНПУ. С. 300–306. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuPN_2016_139(1)__67.pdf
Джуринський, П. Б. (2012). Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної професійної діяльності: монографія, Одеса: В-во ТОВ «Лерадрук». 422 с.
Д’яченко, Т. В. (2008). Актуальність наукового дослідження проблем професійної підготовки фізичних реабілітологів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 2. С. 53–56. URL: https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2008-02/08dtvtpr.pdf.
Закон України «Про вищу освіту» (2014) від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.pdf
Закон України «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я» (2020). Про внесення змін від 9 серпня 2023 року N 3301-IX. URL: https://ips.ligazakon.net/document/t233301?an=42&ed=&dtm=&le=.pdf
Калінічева, Г. (2014). Вища освіта України в контексті сучасних цивілізаційних змін. Українознавчий альманах. Київ: КНУ ім. Т. Шевченка, Вип. 17. С. 146–149.
Калінічева, Г. І., Худолей, В. Ю., & Чікарькова, М. Ю. (2019). Університет у сучасному суспільстві: місія, проблеми, виклики : колективна монографія. Чернігів : ЧНТУ. 252 с.
Луговий, В. І., Слюсаренко, О. М., & Таланова, Ж. В. (2012). Ключові поняття сучасної педагогіки: навчальний результат, компетентність, кваліфікація. Педагогічна і психологічна науки в Україні: НАПН України. К., Т. 1: Загальна педагогіка та філософія освіти. С. 23–38.
Лянной, Ю. О. (2017). Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх магістрів з фізичної реабілітації у вищих навчальних закладах: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ. 674 с. URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/15165.pdf
Національна стратегія з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація» (2016). URI: http://www.president.gov.ua/documents/422016-19772.pdf
Носко, М. О., & Бєлих, С. І. (2013). Концепція вдосконалення підготовки викладачів для здійснення особистісно зорієнтованого фізичного виховання Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Вип. 109. Чернігів ЧНПУ. С. 220–222.
Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти (2022) : збірник тез доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 360 с.
Пюрко, В., Христова, Т., & Казакова, С. (2022). Україно-європейські тренди професійної підготовки фахівців з фізичної терапії й ерготерапії. Сучасні тенденції забезпечення якості підготовки фахівців: проблеми та шляхи їх вирішення в умовах глобалізації та євроекономічної інтеграції : монографія. Кам’янець-Подільський : Подільський державний університет; Херсон : Олді+. С. 133–142.
Тоцька, О. Л. (2020). Концептуальні засади управління розвитком вищої освіти в Україні: трансформація напрямів державної політики. Проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку, №22. С. 64–70.
Фастівець, А. В. (2024). Теорія і практика підготовки фахівців з фізичної терапії та ерготерапії у процесі вивчення природничих дисциплін: автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Полтава. 45 с. URL: http://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/03/referat_25.03.20241.pdf
Чернишова, Р. Є., Гузій, Н. В., & Ляхоцький, В. П. (2014). Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти. Київ: ДВНЗ «Університет менеджменту освіти». 230 с.
Garkusha, S. V. (2014). State policy on the health and healthy lifestyles for children and youth in Ukraine. Studia Universitatis Moldaviae. Seria: Ştiinţe ale Educaţiei. Pedagogie. Chişinău: Universitatea de Stat din Moldova, №. 5(75). рр. 95–96.