CONCEPT OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN PHYSICAL REHABILITATION TО FORMATION OF A HEALTHPRESERVING EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.3(94).05

Keywords:

concept, professional training, future specialist, physical rehabilitation, healthpreserving educational environment, health-preserving technologies

Abstract

This article outlines the prerequisites for the creation of the concept of professional training of future physical rehabilitation specialists to formation of a health-preserving educational environment: modern processes of the formation of a democratic, legal, social state, the development of the foundations of civil society, the integration of Ukraine into the European Community, the implementation of educational reform; the focus of the modern policy of our state in the field of rehabilitation on health preservation and improvement of the nation. The purpose of the creation of the concept of professional training of future specialists in physical rehabilitation to formation of a health-preserving educational environment is to satisfy the individual needs of the applicants of the institution of higher education regarding personal and professional growth by profession, as well as to satisfy the needs of the state for qualified specialists with a high level of professionalism, who are able to competently and responsibly to carry out health and rehabilitation work with different contingents of the population, to introduce healthpreserving and interactive technologies into the educational process, to promote the harmonious development of the personality, the formation of vital skills, the development of physical qualities, strengthening health and preparing people with disabilities for active work. The structure and content of professional training of future specialists in physical rehabilitation are disclosed, organizational measures are provided to improve the quality of life of the individual through the maximum restoration of functional motor capabilities. The ways are proposed and the expected results of the implementation of the Concept are provided. The implementation of the Concept will contribute to the creation of a single educational space aimed at ensuring the process of professional training of a competent specialist in the field of rehabilitation of a new generation, prepared to carry out health-preserving activities and competitive in the market of health and rehabilitation services.

References

Андрущенко, В. П., & Бондар, В. І. (2015). Модернізація педагогічної освіти в контексті викликів XXI століття. Європейські педагогічні студії, Вип. 5–6. С. 54–63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/epc_2015_5-6_8.pdf

Бєлікова, Н. О. (2012). Концептуальні підходи до формування готовності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до здоров’язбережувальної діяльності. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, №1. С. 17–21.

Бєлікова, Н. О. (2012). Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до здоров’язбережувальної діяльності : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ. 45 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/ handle/123456789/7876.pdf

Гаркуша, С. В., Гаркуша, В. В., Короп, М. Ю., & Гришко, Л. Г. ( 2016). Сучасні проблеми галузі фізичного виховання в аспекті здоров’язбереження учнів та студентів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Вип. 139. Т. І. Чернігів : ЧНПУ. С. 300–306. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuPN_2016_139(1)__67.pdf

Джуринський, П. Б. (2012). Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної професійної діяльності: монографія, Одеса: В-во ТОВ «Лерадрук». 422 с.

Д’яченко, Т. В. (2008). Актуальність наукового дослідження проблем професійної підготовки фізичних реабілітологів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 2. С. 53–56. URL: https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2008-02/08dtvtpr.pdf.

Закон України «Про вищу освіту» (2014) від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.pdf

Закон України «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я» (2020). Про внесення змін від 9 серпня 2023 року N 3301-IX. URL: https://ips.ligazakon.net/document/t233301?an=42&ed=&dtm=&le=.pdf

Калінічева, Г. (2014). Вища освіта України в контексті сучасних цивілізаційних змін. Українознавчий альманах. Київ: КНУ ім. Т. Шевченка, Вип. 17. С. 146–149.

Калінічева, Г. І., Худолей, В. Ю., & Чікарькова, М. Ю. (2019). Університет у сучасному суспільстві: місія, проблеми, виклики : колективна монографія. Чернігів : ЧНТУ. 252 с.

Луговий, В. І., Слюсаренко, О. М., & Таланова, Ж. В. (2012). Ключові поняття сучасної педагогіки: навчальний результат, компетентність, кваліфікація. Педагогічна і психологічна науки в Україні: НАПН України. К., Т. 1: Загальна педагогіка та філософія освіти. С. 23–38.

Лянной, Ю. О. (2017). Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх магістрів з фізичної реабілітації у вищих навчальних закладах: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ. 674 с. URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/15165.pdf

Національна стратегія з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація» (2016). URI: http://www.president.gov.ua/documents/422016-19772.pdf

Носко, М. О., & Бєлих, С. І. (2013). Концепція вдосконалення підготовки викладачів для здійснення особистісно зорієнтованого фізичного виховання Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Вип. 109. Чернігів ЧНПУ. С. 220–222.

Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти (2022) : збірник тез доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 360 с.

Пюрко, В., Христова, Т., & Казакова, С. (2022). Україно-європейські тренди професійної підготовки фахівців з фізичної терапії й ерготерапії. Сучасні тенденції забезпечення якості підготовки фахівців: проблеми та шляхи їх вирішення в умовах глобалізації та євроекономічної інтеграції : монографія. Кам’янець-Подільський : Подільський державний університет; Херсон : Олді+. С. 133–142.

Тоцька, О. Л. (2020). Концептуальні засади управління розвитком вищої освіти в Україні: трансформація напрямів державної політики. Проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку, №22. С. 64–70.

Фастівець, А. В. (2024). Теорія і практика підготовки фахівців з фізичної терапії та ерготерапії у процесі вивчення природничих дисциплін: автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Полтава. 45 с. URL: http://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/03/referat_25.03.20241.pdf

Чернишова, Р. Є., Гузій, Н. В., & Ляхоцький, В. П. (2014). Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти. Київ: ДВНЗ «Університет менеджменту освіти». 230 с.

Garkusha, S. V. (2014). State policy on the health and healthy lifestyles for children and youth in Ukraine. Studia Universitatis Moldaviae. Seria: Ştiinţe ale Educaţiei. Pedagogie. Chişinău: Universitatea de Stat din Moldova, №. 5(75). рр. 95–96.

Published

2024-12-19

Issue

Section

INNOVATIVE SCIENCE AND MODERN EDUCATION