МОВА ЯК ФАКТОР КОМУНІКАТИВНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.4(87).10

Ключові слова:

соціокультурна зумовленість мови, логіка еволюціонування мови, комунікативна ефективність, критеріальні маркери, смислова виразність мовних засобів.

Анотація

Оскільки основною конкурентною перевагою в умовах інформаційного суспільства є якість і дієвість комунікації, то тематика мови як фактору комунікативної ефективності набуває очевидної актуальності, яка потребує поліаспектного аналізу. Предмету дослідження притаманна подвійна проблемність: перший проблемний аспект стосується труднощів адекватного й вичерпного теоретичного відображення сфер мови та комунікації як системних об’єктів; другий проблемний формат обумовлений залежністю мови й комунікації від потреб та інтересів різних суб’єктів і соціально-історичних тенденцій, які вкрай складно систематизувати, а тим більше – звести до спільного критеріального знаменника. Однак, попри багатоманітність тематичного спектра дослідження мови як фактора комунікативної ефективності, існує потреба систематизації та ієрархізації чинників, що лежать в основі еволюціонування мови, а також її функціональних тенденцій та інструментальних альтернатив. Cтаття присвячена дослідженню мови як фактора комунікативної ефективності крізь призму логіки її еволюціонування у контексті перспектив, тенденцій і викликів сучасності. Осмислено мову як фактор комунікативної ефективності крізь призму логіки її еволюціонування, функціональних тенденцій та інструментальних альтернатив. Проаналізовано суперечливість і контраверсійність мови епохи постмодерну як засобу досягнення різних і часто навіть несумісних цільових орієнтирів комунікації. Вичерпність і переконливість дослідження мови як фактора комунікативної ефективності залежить жертвід врахування етиологічної специфіки предмета дослідження, від глибини осмислення логіки його еволюціонування, а також у контексті перспектив, тенденцій і викликів сучасності. Коректне тлумачення функціонально-інструментальної специфіки мови як фактора комунікативної ефективності має враховувати дві дослідницькі проекції: суб’єкт-об’єктний аспект і буттєвий формат засобів та мети, маючи на увазі, що за різних обставин мова і сфера комунікації можуть бути як об’єктом, так і суб’єктом, як засобом, так і метою. Такі статусні відмінності передбачають принципово різні функціональні та інструментальні вимоги й засоби їх забезпечення.

Посилання

Висоцька, О. Є. (2009). Комунікація як основа соціальних перетворень (у контексті становлення постмодерного суспільства): монографія, Дніпропетровськ: «Інновація», 316 с.

Рафальський, О. О., Самчук, З. Ф. (2018). Цивілізаційні перехрестя сучасного суспільства. Київ: ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 688 с.

Badiou, A. (2022). The Immanence of Truths: Being and Event III, Bloomsbury Academic, 624 р.

Barthes, R. (1953). Le Degré zéro de l’écriture. Paris, Seuil, 192 р.

Bourdieu P. (1999). Language and Symbolic Power. Harvard University Press, 320 р.

Bredemeier, K. (2005) Schwarze Rhetorik. Macht und magie der sprache. Mit zahlreichen Übungen. Goldmann Verlag. 256 s.

Byung-Chul, H. (2022) Infocracy: Digitization and the Crisis of Democracy. Polity, 80 р.

Chase, S. (1959) The Tyranny Of Words. Harvest/HBJ. 420 р.

Cosentino, G. (2020) Social Media And The Post-Truth World Order: The Global Dynamics Of Disinformation. Palgrave Pivot. 151р.

Gibbs, R. W. (2017) Metaphor wars: conceptual metaphors in human life. Cambridge University Press 328р.

Goatly, A. (1997) The Language of Metaphors : Literal Metaphorical. London & New York: Routledge. 376 р.

Kövecses, Z. (2006) Language, Mind, and Culture : A Practical Introduction. Oxford University Press. 397 р.

Lepore, E., Smith, B. C. (2006) The Oxford Handbook of Philosophy of Language. Oxford University Press. 1100 р.

Littlemore, J. (2019) Metaphors in the Mind : Sources of Variation in Embodied Metaphor. Cambridge University Press. 288 р.

Macdonald, H. (2018). Truth : How the Many Sides to Every Story Shape Our Reality. Bantam Press. 352 р.

Mudde, C. Kaltwasser, C. R. (2017). Populism: A Very Short Introduction, Oxford, UK : Oxford University Press. 136 р.

Parvini, N. (2022). The Populist Delusion. Perth: Imperium Press. 174 р.

Pinker, S. (2007). The Language Instinct: How the Mind Creates Language. Harper Perennial Modern Classics. 576 р.

Rose, T. (2022). Collective Illusions: Conformity, Complicity, and the Science of Why We Make Bad Decisions. Hachette Go, 304 р.

Sandoval, J. B., Kristin D. E. (2021). Thinking like a Linguist: An Introduction to the Science of Language. Cambridge University Press, 248 р. 21. Sullivan, W. Rees, J. (2008). Clean Language: Revealing Metaphors and Opening Minds. Crown House Publishing, 160 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-01

Номер

Розділ

ГУМАНІЗАЦІЯ ОСВІТИ ТА ВИХОВАННЯ