МОВНА ОСВІТА ПОСТМОДЕРНУ ЯК АКСІОЛОГІЧНИЙ ПРОСТІР МІЖКУЛЬТУРНОГО ДІАЛОГУ В ЄВРОПІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.1(96).16Ключові слова:
мовна освіта, постмодерн, аксіологія, міжкультурний діалог, вторинна мовна особистість, багатомовність, Рада ЄвропиАнотація
У статті здійснено філософсько-освітнє осмислення мовної освіти як аксіологічного простору, в якому вибудовується постмодерний міжкультурний діалог та формується «вторинна» мовна особистість, здатна до відповідальної взаємодії у глобалізованому полілінгвальному середовищі. Мета роботи полягає у комплексному обґрунтуванні етичних і ціннісних засад навчання іноземних мов крізь призму постмодерної філософії, що розглядає мову не лише як інструмент комунікації, а й як дискурсивну практику виробництва владних відносин і самоконструювання суб’єкта. Методологічну базу становлять герменевтико-феноменологічний аналіз освітніх документів Ради Європи, аксіологічний підхід до виокремлення термінальних та інструментальних цінностей, порівняльне зіставлення національних і європейських стратегій багатомовності. Результати дослідження доводять, що успішний міжкультурний діалог можливий лише за умови об’єктивної інтерпретації педагогом культурних доробків, життєвих парадигм і ціннісних систем різних спільнот, що потребує розвитку у студентів рецептивності, автономності й інноваційності як ключових атрибутів «вторинної» ідентичності. З’ясовано, що мовна освіта, інтегрована у цілі Ради Європи з утвердження демократичної громадянськості та толерантності, виконує подвійну функцію: забезпечує опанування лінгвістичних кодів і водночас формує етико-ціннісну свідомість, здатну до критичної рефлексії та креативного переозначення культурних матриць. Показано, що концепт багатомовності, закріплений у «Комюніке Багатомовність: перевага для Європи і спільне зобов’язання», слугує рамкою для переосмислення змісту мовних програм, які мають інтегрувати культурологічний, громадянський і аксіологічний компоненти.
Посилання
Багатомовна Європа: тенденції у політиці і практиці мультилінгвізму в Європі (2012). Київ : Ленвіт. 168 с.
Бойченко, Н. М. (2016). Аксіологічні та когнітивні виміри вищої освіти. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Філософія, 47(1), 175–188.
Галицька, М. М. (2004). Реалізація загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти у процесі навчання іноземних мов у вищих навчальних закладах сфери туризму. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, 19, 80–82.
Гамарник, А., Яцура, М., & Рачій, Б. (2022). Конспект – важливий інструмент підвищення якості освіти. Освітні обрії, 2 (55), 23–28.
Дем’яненко, О. (2010). Формування кроскультурної компетенції в процесі підготовки майбутнього викладача іноземної мови. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: філологічні науки, 89 (2), 203–206.
Державний стандарт початкової загальної освіти. Іноземні мови. URL: http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/inoz-movi.pdf.
Загороднова, В. Ф. (2014). Навчання і виховання національно свідомої мовної особистості з аксіологічних позицій. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки, 1, 133–139.
Каріков, С. А. (2011). Філософія. Розділи: Філософська антропологія, соціальна філософія, філософія культури : навчальний посібник. Харків: НУЦЗУ. 128 с.
Ланських, О. Б. (2016). Філософські засади державної мовної політики в українській освіті: автореф. дис. … канд. філос. наук: 09.00.10 – філософія освіти; Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. Київ. 20 с.
Махінов, В. М. (2012). Теоретичні засади формування мовної особистості в історії розвитку європейського соціокультурного освітнього простору (середина ХІХ – початок ХХ ст.) : автореф. дис. … докт. пед. наук: 13.00.01 – Загальна педагогіка та історія педагогіки. Луганськ. 40 с.
Пономарьов, О. С. (2010). Аксіологія освіти і формування національної еліти. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. пр. Харків : НТУ «ХПІ». Вип. 25. С. 8–15.
Савченко, О. О. (2016). Соціально-педагогічний вимір мовної освіти. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Серія: Філософія, 4 (31), 132–138.
Савченко, О. Я. (2012). Цінності, що об’єднують шкільну і педагогічну освіту. URL: http://www.marschool40.net/savchenko-oya.html
Щербакова, Ю. Е. (2013). Цінності об’єднаної Європи. Монографія. К. : Академія, 208 с.
Foucault, M. (2019). Power: the essential works of Michel Foucault 1954–1984. Penguin UK, 2019.