LANGUAGE EDUCATION IN POSTMODERNITY AS AN AXIOLOGICAL SPACE OF INTERCULTURAL DIALOGUE IN EUROPE
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.1(96).16Keywords:
language education, postmodern, axiology, intercultural dialogue, secondary linguistic identity, multilingualism, Council of EuropeAbstract
The article provides a philosophical and educational understanding of language education as an axiological space in which postmodern intercultural dialogue is built and a “secondary” linguistic personality is formed, capable of responsible interaction in a globalized multilingual environment. The purpose of the work is to comprehensively substantiate the ethical and value principles of foreign language teaching through the prism of postmodern philosophy, which considers language not only as a tool of communication, but also as a discursive practice of producing power relations and self-construction of the subject. The methodological basis is the hermeneutic-phenomenological analysis of the educational documents of the Council of Europe, the axiological approach to the separation of terminal and instrumental values, and a comparative comparison of national and European strategies of multilingualism. The results of the study prove that successful intercultural dialogue is possible only if the teacher objectively interprets the cultural achievements, life paradigms and value systems of different communities, which requires the development of receptivity, autonomy and innovation in students as key attributes of the “secondary” identity. It was found that language education, integrated into the goals of the Council of Europe to establish democratic citizenship and tolerance, performs a dual function: it ensures the mastery of linguistic codes and at the same time forms an ethical and value consciousness capable of critical reflection and creative redefinition of cultural matrices. It is shown that the concept of multilingualism, enshrined in the “Communiqué on Multilingualism: an Advantage for Europe and a Shared Commitment”, serves as a framework for rethinking the content of language programs, which should integrate cultural, civic and axiological components.
References
Багатомовна Європа: тенденції у політиці і практиці мультилінгвізму в Європі (2012). Київ : Ленвіт. 168 с.
Бойченко, Н. М. (2016). Аксіологічні та когнітивні виміри вищої освіти. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Філософія, 47(1), 175–188.
Галицька, М. М. (2004). Реалізація загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти у процесі навчання іноземних мов у вищих навчальних закладах сфери туризму. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, 19, 80–82.
Гамарник, А., Яцура, М., & Рачій, Б. (2022). Конспект – важливий інструмент підвищення якості освіти. Освітні обрії, 2 (55), 23–28.
Дем’яненко, О. (2010). Формування кроскультурної компетенції в процесі підготовки майбутнього викладача іноземної мови. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: філологічні науки, 89 (2), 203–206.
Державний стандарт початкової загальної освіти. Іноземні мови. URL: http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/inoz-movi.pdf.
Загороднова, В. Ф. (2014). Навчання і виховання національно свідомої мовної особистості з аксіологічних позицій. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки, 1, 133–139.
Каріков, С. А. (2011). Філософія. Розділи: Філософська антропологія, соціальна філософія, філософія культури : навчальний посібник. Харків: НУЦЗУ. 128 с.
Ланських, О. Б. (2016). Філософські засади державної мовної політики в українській освіті: автореф. дис. … канд. філос. наук: 09.00.10 – філософія освіти; Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. Київ. 20 с.
Махінов, В. М. (2012). Теоретичні засади формування мовної особистості в історії розвитку європейського соціокультурного освітнього простору (середина ХІХ – початок ХХ ст.) : автореф. дис. … докт. пед. наук: 13.00.01 – Загальна педагогіка та історія педагогіки. Луганськ. 40 с.
Пономарьов, О. С. (2010). Аксіологія освіти і формування національної еліти. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. пр. Харків : НТУ «ХПІ». Вип. 25. С. 8–15.
Савченко, О. О. (2016). Соціально-педагогічний вимір мовної освіти. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Серія: Філософія, 4 (31), 132–138.
Савченко, О. Я. (2012). Цінності, що об’єднують шкільну і педагогічну освіту. URL: http://www.marschool40.net/savchenko-oya.html
Щербакова, Ю. Е. (2013). Цінності об’єднаної Європи. Монографія. К. : Академія, 208 с.
Foucault, M. (2019). Power: the essential works of Michel Foucault 1954–1984. Penguin UK, 2019.