SOCIAL AND EDUCATIONAL POVERTY OF MARXIST MATERIALISM

Authors

  • Victor ANDRUSHCHENKO

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.4(83).01

Keywords:

man, activity, consciousness, culture, matter, being, spirit, idea, history, science, education, upbringing.

Abstract

"Extremes converge"… "Any absolute extreme is harmful" ... These philosophical truths become especially noticeable when considering the relationship of such opposite phenomena as "matter" and "spirit" in their meaning for society as a whole, the development of economic infrastructure, political systems, especially for education, culture and upbringing. For almost two hundred years, the peoples of the Russian Empire and the former USSR, as well as parts of the European people, lived according to the guidelines of Marxism, a philosophical and political doctrine constructed by Marx and Engels, whose ascending philosophical instruction was the primacy of "matter" and the secondary nature of "spirit”. In the understanding of history, it meant the "primacy of the material basis" and the secondary nature of the "superstructure", the need to develop first of all the material foundations of social existence, and then the spiritual life, the formation of man as a person. "Spirit" turned out to be subordinate to "matter", and thus - man as the crown and the top of the evolution of the living spiritual-material world appeared in the backyard of nature and history. The people who (under the guidelines of Marxism) carried out a revolution and began to build imaginary socialism, as a result received a vulgarly ideologized material and spiritual life, culture and education, a desecrated religion. The dominance of the priorities imposed by Marxism-Leninism led to serious deviations from the civilizational principles of human life, namely the formation of a totalitarian society and a one-dimensional personality. Then the agenda of public life was determined by stagnation, decline, the finale of which was the collapse of the Soviet Union.

References

Андрущенко В., Губерський Л., Михальченко М. Сучасна соціальна філософія: історія, теорія, методологія. Київ: 2016. С. 233–264.

Андрущенко В. Історія соціальної філософії: Західноєвропейський контекст. Київ: 2000. 416 с.

Арендт Ханна. Истоки тоталитаризма. Москва: 1996. 672 с.

Арон Р. Етапи розвитку соціологічної думки. Київ: Юніверс. 2004. 392 с.

Бердяєв М. Витоки і сенс російського комунізму. Київ: 2010. 368 с.

Буева Л. П. Формирование индивидуального сознания в процессе перехода к коммунизму. Москва: Изд-во МГУ,1965. 64 с.

Вілецький Анджей. Марксизм і стрибок у царство свободи. Історія комуністичної ілюзії. Київ: Всесвіт. 1999. 509 с.

Зиновьев А. А. Гомо советикус. Москва: Московский рабочий. 1991. 414 с.

Каганов Ю. О. Конструювання «радянської людини» (1953–1991): українська версія. Запоріжжя, 2019. 432 с.

Маркс К. і Енгельс Ф. Твори. Т. 20. Москва: Политиздат. 1961. 858 с.

Мирек Альфред. Красный Мираж. Москва: Терра. 2000. 531 с.

Попович Мирослав. ХХ. Червоне століття. Київ: АртЕк. 2005. 887 с.

Поппер Карл. Відкрите суспільство та його вороги. Київ: Основи. 1994. Т. 1: У полоні Платонових чарів. 449 с. Т. 2: Спалах пророцтва: Гегель, Маркс та послідовники. 444 с.

Смирнов Г. Л. Советский человек: формирование социалистического типа личности. Москва: Политиздат. 1973. 463 с.

Published

2023-05-02

Issue

Section

HEAD EDITOR PAGE