СОЦІАЛЬНО-ПРОСВІТНИЦЬКА ЗЛИДЕННІСТЬ МАРКСИСТСЬКОГО МАТЕРІАЛІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.4(83).01Ключові слова:
людина, діяльність, свідомість, культура, матерія, буття, дух, ідея, історія, наука, освіта, виховання.Анотація
«Крайності сходяться»… «Будь- яка абсолютизована крайність шкідлива»... Ці філософські істини стають особливо помітними при розгляді співвідношення таких протилежних феноменів, як «матерія» та «дух» в їх значенні для життя суспільства загалом, розвитку економічної інфраструктури, політичної системи, а особливо для освіти, культури та виховання. Протягом майже двохсотлітнього відтинку історії народи Російської імперії та колишнього СРСР, а також частини європейського люду жили за настановами марксизму – філософсько-політичного вчення, сконструйованого К. Марксом та Ф. Енгельсом, висхідною філософською настановою якого була первинність «матерії» і вторинність «духу». У розумінні історії вона означала «первинність матеріального базису» і вторинність «надбудови», необхідність розвитку насамперед матеріальних підвалин суспільного буття, а потім вже життя духовного, формування людини як особистості. «Дух» виявився підпорядкованим «матерії», а відтак – людина як вінець і вершина еволюції живого духовно-матеріального світу виявилась на задвірках природи та історії. Народ, який (за настановами марксизму) здійснив революцію й розпочав будівництво уявного соціалізму, отримав у результаті вульгарно ідеологізоване матеріальне і духовне життя, культуру та освіту, спаплюжену релігію. Домінування нав’язаних марксизмом-ленінізмом пріоритетів обумовило серйозні відхилення від цивілізаційних принципів життєдіяльності людства, а саме формування тоталітарного суспільства та одномірної особистості. Далі порядок денний суспільного життя визначали застій, занепад, фіналом якого був розвал Радянського Союзу.
Посилання
Андрущенко В., Губерський Л., Михальченко М. Сучасна соціальна філософія: історія, теорія, методологія. Київ: 2016. С. 233–264.
Андрущенко В. Історія соціальної філософії: Західноєвропейський контекст. Київ: 2000. 416 с.
Арендт Ханна. Истоки тоталитаризма. Москва: 1996. 672 с.
Арон Р. Етапи розвитку соціологічної думки. Київ: Юніверс. 2004. 392 с.
Бердяєв М. Витоки і сенс російського комунізму. Київ: 2010. 368 с.
Буева Л. П. Формирование индивидуального сознания в процессе перехода к коммунизму. Москва: Изд-во МГУ,1965. 64 с.
Вілецький Анджей. Марксизм і стрибок у царство свободи. Історія комуністичної ілюзії. Київ: Всесвіт. 1999. 509 с.
Зиновьев А. А. Гомо советикус. Москва: Московский рабочий. 1991. 414 с.
Каганов Ю. О. Конструювання «радянської людини» (1953–1991): українська версія. Запоріжжя, 2019. 432 с.
Маркс К. і Енгельс Ф. Твори. Т. 20. Москва: Политиздат. 1961. 858 с.
Мирек Альфред. Красный Мираж. Москва: Терра. 2000. 531 с.
Попович Мирослав. ХХ. Червоне століття. Київ: АртЕк. 2005. 887 с.
Поппер Карл. Відкрите суспільство та його вороги. Київ: Основи. 1994. Т. 1: У полоні Платонових чарів. 449 с. Т. 2: Спалах пророцтва: Гегель, Маркс та послідовники. 444 с.
Смирнов Г. Л. Советский человек: формирование социалистического типа личности. Москва: Политиздат. 1973. 463 с.