ГЕРОГОГІКА: ПРЕДМЕТНО- НАУКОВЕ ПОЛЕ ТА НАПРЯМИ ІНСТИТУЦІАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.3(82).08Ключові слова:
старіння, старість, «третій вік», освітня геронтологія, герогогіка, освітня програма, інститут освіти людей похилого віку.Анотація
Герогогіку обґрунтовано як науковий напрям і освітню практику в контексті демографічного старіння населення та переосмислення підходів до постпенсійної життєвої фази людини. Ідею освіти людей похилого віку інтерпретовано з опертям на концепції активного і позитивного довголіття, освіти впродовж життя, навчання дорослих, відповідно до яких активність і особистісне зростання супроводжують весь період старіння. Значення герогогічних програм для інтелектуального і професійного розвитку старших дорослих, оптимізації процесів їх суспільної інтеграції розкрито з огляду на цільову групу, мету, форми і методи навчальної діяльності. Доведено можливість розширення функцій закладів вищої освіти із забезпечення соціально- освітньої діяльності людей похилого віку. Проаналізовано особливості залучення осіб третього віку в академічне середовище закладу вищої освіти, створення освітніх програм (загальнокультурного і професійного спрямування) для цієї вікової і соціальної групи. З урахуванням світового освітнього досвіду запропоновано інституціональну модель освіти людей похилого віку в Україні, представлено проєкт Положення про Інститут освіти людей третього віку та орієнтовної Освітньої програми для старших вікових груп. Окреслено перспективи розвитку герогогіки в єдності освітньої теорії і практики.
Посилання
Глобальний Звіт ЮНЕСКО з навчання та освіти дорослих. Global Report on Adult Learning and Education – GRALE 4, 2015–2019.
Дем’яненко Н. М. Герогогіка в соціокультурному і науковому вимірах. Історико-педагогічні студії: Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2020. Вип. 13–14. С. 7–12.
Дем’яненко Н. М. Герогогіка як складова Концепції освіти впродовж життя. Інновації у вищій школі: тенденції та перспективи розвитку: зб. матеріалів V Міжнар. наук.-практ. конф. Кременець, 2021. С. 40–42.
Дем’яненко Н. М. Модель Інституту освіти людей похилого віку. Неформальна та інформальна освіта як ресурс розвитку особистості: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 22 травня 2020 р. Київ: Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського, 2020. С. 30–34.
Дем’яненко Наталія. Освітня геронтологія: інтегрований проєкт. Освіта. 2019. № 3–4 (5853– 5854), 23–30 січня. С. 3.
Дем’яненко Н. М. «Освітня геронтологія» у Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова. Освіта і суспільство. 2019. № 6 (15). С. 8.
Дем’яненко Н. М. Основи педагогічної геронтології. Глосарій: навч.-метод. посібник. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2010. 128 с.
Дем’яненко Н., Чаграк Н. Освітня геронтологія: проєкт Положення і Програми Інституту освіти людей третього віку. Рідна школа. 2019. № 1. С. 67–73.
Дем’яненко Н. М., Чаграк Н. І. Освітня програма Інституту освіти людей третього віку (авторський проєкт). Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи: зб. наук. пр. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2019. Вип. 67. С. 85–91.
Стратегія державної політики з питань здорового та активного довголіття населення на період до 2022 р. Київ, 2018.
Стратегія сталого розвитку «Україна-2020». Київ, 2015.
Стратегія сталого розвитку України до 2030 р. Київ, 2018.
Стюарт-Гамильтон Я. Психология старения: пер. с англ. Л.А. Рудкевича. Санкт-Петербург: Питер, 2010. 320 с.
Чаграк Н. І. Освіта людей похилого віку у США (1962–2015 рр.): монографія. Івано-Франківськ: Видавець Кушнір Г.М., 2019. 384 с.