GERAGOGY: SUBJECT-SCIENTIFIC FIELD AND DIRECTIONS OF INSTITUTIONALISATION

Authors

  • Natalia DEMYANENKO

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.3(82).08

Keywords:

aging, old age, third age, educational gerontology, geragogic, educational program, institute of education of elderly people.

Abstract

Geragogy (educational gerontology) is substantiated as a scientific field and educational practice in the context of demographic aging and rethinking approaches to the post-retirement life phase. The idea of education of the elderly is interpreted based on the concept of active and positive longevity, lifelong learning, adult learning, according to which activity and personal growth are characteristic of the aging process. The importance of educational (geragogic) programs for personal, intellectual and professional development of older adults, optimisation of the processes of their social integration is revealed in view of the target group, purpose, forms and methods of educational activities. The possibility of expanding the functions of higher education institutions to ensure the social and educational activities of older adults is proved. The institutional model of education of the elderly is substantiated and been presented the draft of Regulation on the Institute of Education of the third age people with regulation of legal, economic and administrative principles of its functioning at the level of non-formal education, adapted to legislation, organisation and implementation of educational activities in higher education institutions of Ukraine. Been detected possibilities of involvement of the elderly in the academic environment of the institution of higher education, revealed educational programs (general cultural and professional orientation) for this age and social group. Was prospected development of gerogogy as an educational theory and practice.

References

Глобальний Звіт ЮНЕСКО з навчання та освіти дорослих. Global Report on Adult Learning and Education – GRALE 4, 2015–2019.

Дем’яненко Н. М. Герогогіка в соціокультурному і науковому вимірах. Історико-педагогічні студії: Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2020. Вип. 13–14. С. 7–12.

Дем’яненко Н. М. Герогогіка як складова Концепції освіти впродовж життя. Інновації у вищій школі: тенденції та перспективи розвитку: зб. матеріалів V Міжнар. наук.-практ. конф. Кременець, 2021. С. 40–42.

Дем’яненко Н. М. Модель Інституту освіти людей похилого віку. Неформальна та інформальна освіта як ресурс розвитку особистості: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 22 травня 2020 р. Київ: Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського, 2020. С. 30–34.

Дем’яненко Наталія. Освітня геронтологія: інтегрований проєкт. Освіта. 2019. № 3–4 (5853– 5854), 23–30 січня. С. 3.

Дем’яненко Н. М. «Освітня геронтологія» у Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова. Освіта і суспільство. 2019. № 6 (15). С. 8.

Дем’яненко Н. М. Основи педагогічної геронтології. Глосарій: навч.-метод. посібник. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2010. 128 с.

Дем’яненко Н., Чаграк Н. Освітня геронтологія: проєкт Положення і Програми Інституту освіти людей третього віку. Рідна школа. 2019. № 1. С. 67–73.

Дем’яненко Н. М., Чаграк Н. І. Освітня програма Інституту освіти людей третього віку (авторський проєкт). Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи: зб. наук. пр. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2019. Вип. 67. С. 85–91.

Стратегія державної політики з питань здорового та активного довголіття населення на період до 2022 р. Київ, 2018.

Стратегія сталого розвитку «Україна-2020». Київ, 2015.

Стратегія сталого розвитку України до 2030 р. Київ, 2018.

Стюарт-Гамильтон Я. Психология старения: пер. с англ. Л.А. Рудкевича. Санкт-Петербург: Питер, 2010. 320 с.

Чаграк Н. І. Освіта людей похилого віку у США (1962–2015 рр.): монографія. Івано-Франківськ: Видавець Кушнір Г.М., 2019. 384 с.

Published

2023-05-02

Issue

Section

HUMANIZATION OF EDUCATION AND TRAINING