HIGHER EDUCATION IN THE CONTEXT OF EUROPEAN VALUES OF DIVERSITY AND INCLUSION

Authors

  • Наnna AFUZOVA

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.3(82).09

Keywords:

the right to receive quality education, students with disabilities, higher education, public policy, higher education, factors of influence.

Abstract

The problem of ensuring the right of persons with disabilities to receive quality education in Ukraine is considered on the basis of a critical analysis of the world experience of implementing the values of diversity and inclusion in higher education. Factors influencing the quality of higher education of entrants with disabilities are identified: political stability and socio-economic level of the state; state policy on social and educational diversity and inclusion, etc .; the impact of legal and moral norms, cultural and national traditions on the readiness of society for constructive interaction in an inclusive social environment, as well as the policy of higher education institutions to provide quality educational services to students with disabilities; readiness of all participants of the educational process at the university for constructive interaction in an inclusive educational environment. Consideration of the problem of improving the higher education system in Ukraine through the prism of bioecological perspective provides an opportunity to understand and explore the inclusion of students with disabilities in the academic environment in the context of systems development (eg higher education) and opportunities and development of individual units (students with disabilities, other students, teachers) in these systems.

References

Афузова Г. Готовність суспільства до реалізації ідей інклюзії: результати неформального опитування // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Ціннісно-орієнтований сталий розвиток освіти: уроки ЄС для України» (м. Київ, 18–20 травня 2021 р.) / відп. ред. М. О. Нестерова. Суми: ФОП «Кубраков С.Г.», 2021. С. 125–129.

Давиденко Г. В. Теоретико-методичні засади організації інклюзивного навчання у вищих навчальних закладах країн Європейського Союзу: дис. … д-ра. пед. наук. Київ, 2015.

Освіта осіб з особливими потребами. Нормативна база. URL: https://imzo.gov.ua/osvita/zagalnoserednya- osvita/osvita-osib-z-osoblivimi-potrebaminormativna- baza/

Проєкт звіту про оцінку потреб щодо перегляду політики та нормативно-правової бази у сфері забезпечення прав людей з інвалідністю в Україні, проведеної в межах проєкту Ради Європи «Розвиток соціальних прав людини як ключовий чинник сталої демократії в Україні». URL: https://rm.coe.int/ final-report-ukr-1-/16809f31b6

Проєкт Положення «Про організацію інтегрованого навчання осіб з особливими освітніми потребами у вищих навчальних закладах». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadskeobgovorennya/ polozhennya-pro-integrovanenavchannya- u-vnz.docx

Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2019 рік / Сергій Квіт (заг. ред.). Київ: Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2020. 244 с.

Шевчук Г. Й. Проблеми доступності вищої освіти для осіб з особливими потребами в Україні. Молодий вчений. 2018. № 1(53). С. 834–838. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/1/194. pdf

Jameel, S. S. (2011). Disability in the Context of Higher Education: Issues and Concerns in India. Electronic Journal for Inclusive Education, 2 (7). URL: https://corescholar.libraries.wright.edu/cgi/viewcontent. cgi?article=1125&context=ejie

Konecki, М., Lovrencic, S. & Jervis, К. (2016). Overview of problems that students with disabilities encounter in their higher education. International Journal of Management and Applied Science, 2(11), 156–160.

Learning Disabilities: Issues in Higher Education. URL: https://www.asha.org/policy/RP2000- 00126/#sec1.9

Lipka, O., Sarid, M., Aharoni Zorach, I., Bufman, A., Hagag, A. A., & Peretz, H. (2020). Adjustment to Higher Education: A Comparison of Students With and Without Disabilities. Frontiers in psychology, 11, 923. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00923

Snounu, Y. (2019). Disability and Higher Education in Palestine. Journal of Culture and Values in Education, 2(3), 61–78. URL: https://doi.org/10.46303/jcve.03.02.4

Swart, Е. & Greyling, Е. (2011). Participation in higher education: Experiences of students with disabilities. Acta Academica, 43(4), 81–110. URL: https://www.researchgate.net/publication/235560307_Participation_in_ higher_education_Experiences_of_students_with_disabilities

Zabeli, N., Kaçaniku, F. & Koliqi, D. / Jun Li (Reviewing editor). (2021) Towards the inclusion of students with special needs in higher education: Challenges and prospects in Kosovo. Cogent Education, 8:1, DOI: 10.10 80/2331186X.2020.1859438

Published

2023-05-02

Issue

Section

HUMANIZATION OF EDUCATION AND TRAINING