ВИЩА ОСВІТА В КОНТЕКСТІ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ РІЗНОМАНІТНОСТІ ТА ІНКЛЮЗІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.3(82).09Ключові слова:
право на здобуття якісної освіти, здобувачі освіти з інвалідністю, вища освіта, політика держави, заклад вищої освіти, чинники впливу.Анотація
У статті актуалізується проблема забезпечення права осіб з інвалідністю на здобуття якісної освіти у світлі соціально-психологічних реалій України. На підставі критичного аналізу світового досвіду реалізації цінностей різноманітності та інклюзії у вищій школі визначено чинники, що здатні впливати на забезпечення права здобувачів з інвалідністю на якісну вищу освіту.
Посилання
Афузова Г. Готовність суспільства до реалізації ідей інклюзії: результати неформального опитування // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Ціннісно-орієнтований сталий розвиток освіти: уроки ЄС для України» (м. Київ, 18–20 травня 2021 р.) / відп. ред. М. О. Нестерова. Суми: ФОП «Кубраков С.Г.», 2021. С. 125–129.
Давиденко Г. В. Теоретико-методичні засади організації інклюзивного навчання у вищих навчальних закладах країн Європейського Союзу: дис. … д-ра. пед. наук. Київ, 2015.
Освіта осіб з особливими потребами. Нормативна база. URL: https://imzo.gov.ua/osvita/zagalnoserednya- osvita/osvita-osib-z-osoblivimi-potrebaminormativna- baza/
Проєкт звіту про оцінку потреб щодо перегляду політики та нормативно-правової бази у сфері забезпечення прав людей з інвалідністю в Україні, проведеної в межах проєкту Ради Європи «Розвиток соціальних прав людини як ключовий чинник сталої демократії в Україні». URL: https://rm.coe.int/ final-report-ukr-1-/16809f31b6
Проєкт Положення «Про організацію інтегрованого навчання осіб з особливими освітніми потребами у вищих навчальних закладах». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadskeobgovorennya/ polozhennya-pro-integrovanenavchannya- u-vnz.docx
Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2019 рік / Сергій Квіт (заг. ред.). Київ: Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2020. 244 с.
Шевчук Г. Й. Проблеми доступності вищої освіти для осіб з особливими потребами в Україні. Молодий вчений. 2018. № 1(53). С. 834–838. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/1/194. pdf
Jameel, S. S. (2011). Disability in the Context of Higher Education: Issues and Concerns in India. Electronic Journal for Inclusive Education, 2 (7). URL: https://corescholar.libraries.wright.edu/cgi/viewcontent. cgi?article=1125&context=ejie
Konecki, М., Lovrencic, S. & Jervis, К. (2016). Overview of problems that students with disabilities encounter in their higher education. International Journal of Management and Applied Science, 2(11), 156–160.
Learning Disabilities: Issues in Higher Education. URL: https://www.asha.org/policy/RP2000- 00126/#sec1.9
Lipka, O., Sarid, M., Aharoni Zorach, I., Bufman, A., Hagag, A. A., & Peretz, H. (2020). Adjustment to Higher Education: A Comparison of Students With and Without Disabilities. Frontiers in psychology, 11, 923. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00923
Snounu, Y. (2019). Disability and Higher Education in Palestine. Journal of Culture and Values in Education, 2(3), 61–78. URL: https://doi.org/10.46303/jcve.03.02.4
Swart, Е. & Greyling, Е. (2011). Participation in higher education: Experiences of students with disabilities. Acta Academica, 43(4), 81–110. URL: https://www.researchgate.net/publication/235560307_Participation_in_ higher_education_Experiences_of_students_with_disabilities
Zabeli, N., Kaçaniku, F. & Koliqi, D. / Jun Li (Reviewing editor). (2021) Towards the inclusion of students with special needs in higher education: Challenges and prospects in Kosovo. Cogent Education, 8:1, DOI: 10.10 80/2331186X.2020.1859438