НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО МЕДІАГРАМОТНОСТІ ОСВІТЯН
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.2(81).07Ключові слова:
мас-медіа, грамотність, медіаграмотність, медіаосвіта, ЮНЕСКО.Анотація
Стаття присвячена дослідженню наукових підходів до медіаграмотності. Важливу роль відіграє розуміння медіаграмотності як окремого феномену. Зарубіжна наука щодо цього феномену має низку визначень, сформульованих міжнародними організаціями та різними авторами. Стаття містить короткий огляд спеціальної літератури за проблематикою про «медіаграмотність» в Україні та закордоном. Основним методом дослідження в статті є аналіз юридичних документів міжнародних організацій та проєктів, що дозволяють зрозуміти, розвивати та формувати медіаграмотність. У сучасному світі існує деякий плюралізм у розумінні медіаграмотності як окремого феномену. Важливо розуміти, що для сучасної людини стає життєво важливим орієнтуватися в інформаційних потоках, які існують. Навичка критично оцінювати інформацію стає також необхідною не лише на індивідуальному, але й на державному рівні. Всілякі неперевірені або навмисно недостовірні новини постійно з’являються в медіапросторі, і захиститися від такої інформації, з погляду непідготовленого споживача медіатекстів, просто неможливо.
Посилання
Грюнвальдська декларація ЮНЕСКО. URL: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/ HQ/CI/CI/pdf/theme_media_literacy_grunwald_ declaration.pdf
Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник / ред.- упор.: В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; за наук. ред. В. В. Різуна. Київ: Центр вільної преси, 2012. 352 с.
Медіакультура особистості: соціально-психологічний підхід: навчально-метод. посібник / О.Т. Баришполець, Л. А. Найдьонова, Г. В. Мироненко та ін.; за ред.: Л. А. Найдьонової, О. Т. Баришпольця. Київ: Міленіум, 2009. 440 с.
Дорожня карта з медіаосвіти і медіаграмотності України. Медіаосвіта та медіаграмотність. 2016. URL: http://www.medialiteracy.org.ua/index.php/ biblioteka/publikatsii/19- publikatsii/572-dorozhnyakarta- z-mediaosvity-i-mediahramotnostiukrayiny.html
Adams, D., Hamm, M. (2001) Literacy in a Multimedia Age. Norwood, MA: Christopher-Gordon Publishers, р. 38.
Buckingham, D. (1999) Changing Childhoods, Changing Media: New Challenges for Media Education. Inter Media Education, no. 3, рp. 4–11. 7. Dorr, A. (2001) Media Literacy. In: International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Vol. 14 / Eds. N.J. Smelser & P.B. Baltes. Oxford, р. 58.
European Parliament resolution of 16 December 2008 on media literacy in a digital world (2008/2129 (INI)). URL: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do? pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6- TA-2008- 0598+0+DOC+XML+V0//EN
Kubey, R. (Ed.) (1997) Media Literacy in the Information Age New Brunswick: Transaction, р. 69.
Masterman, L. (1995). Media Education Worldwide: Objectives, Values and Superhighways. Media Development, no. 2, vol. XLII, pp. 6–9.
MediaCoach. URL: http://mediacoacheurope.eu/
Media Literacy Profile Europe. European Commission. URL: http://ec.europa.eu/culture/library/studies/ literacy-trends-profiles_en.pdf
Oxford Research Encyclopedias. URL: https://oxfordre.com
Potter, W. (2010) The State of Media Literacy. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 54(4), pp. 675–696.
Recommendations Addressed to the United Nations Educational Scientific and Cultural Organization UNESCO. In: Education for the Media and the Digital Age. Vienna: UNESCO, 1999, pp. 273–274.
Silverblatt, A., Eliceiri, E. (1997) Dictionary of Media Literacy. Westport, CT: Greenwood Press, р. 27.
Svyrydenko, D., Terepyshchyi, S. (2020) Media Literacy and Social Responsibility of Educators in the Conditions of Information War: The Problem Statement. Studia Warmińskie, 57. DOI: 10.31648/sw.6006.
The European Association for Viewers Interests. ULR: https://eavi.eu/media-literacy